Je ontkomt niet aan een vorm van marketing als ondernemer. Zeker niet wanneer je jouw bedrijf wilt laten groeien. Welke marketingtool(s) je inzet is mede afhankelijk van de doelen die je stelt. Korte- en langetermijndoelstellingen. En dat is meteen waar het eerste grote verschil schuilt tussen adverteren op Google en Free Publicity.
Korte- en langetermijndoelstellingen
Laat ik vooropstellen dat beide tools zelden direct effect hebben. Google campagnes hebben tijd nodig om te optimaliseren en naamsbekendheid opbouwen met Free Publicity is ook niet met één publicatie geregeld. (Ook doorgaans niet met eenmalig de pers te benaderen.) Het vraagt om structurele media-aandacht verspreid over verschillende kanalen en maanden om echt te kunnen spreken van een groeiende naamsbekend- en zichtbaarheid. Adverteren in Google levert doorgaans sneller resultaat op, maar…
De geldkraan
… Google campagnes hebben alleen effect zolang de campagnes lopen en daarmee zolang de geldkraan loopt. Zet je de kraan uit, dan is ook het effect weg. Dit kan voor kortetermijndoelstellingen een prima manier zijn om aan je zichtbaarheid te werken. Het heeft alleen weinig tot geen effect op jouw zicht- en naamsbekendheid op de langere termijn. Iets wat je niet kunt zeggen van Free Publicity. Afhankelijk van de media waarin je verschijnt en wat je met de publicaties doet, kunnen deze op de lange termijn actief bijdragen aan jouw bedrijf.
Afhankelijk van zoekgedrag
Denk even aan je huidige klanten… Waren zij allemaal actief op zoek naar jouw dienst of product? Is je koelkast stuk, dan ga je automatisch op zoek naar een nieuwe. Maar dit geldt lang niet voor alle producten en diensten. Soms heb je iets nodig, zonder dat je het zelf weet. Wanneer je gebruik maakt van het adverteren op Google dan ga je ervanuit dat mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst. Tenslotte zijn de campagnes gebaseerd op het zoekgedrag van mensen. Maar wat als ze nog niet beseffen dat ze jouw product of dienst nodig hebben? Weet je nog hoe het voelde wanneer je vroeger verstoppertje ging spelen met je vriendjes, maar niemand je kwam zoeken…
Dat dus.
Met free publicity kun je gericht jouw boodschap onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep zonder dat zij hiernaar op zoek zijn. Zo heb je meer grip op wat jouw doelgroep onder ogen krijgt en creëer je bewustzijn.
Adverteren op Google wekt geen vertrouwen
Geloofwaardigheid is een ander groot verschil tussen beide marketingtools. Wat geloof je eerder? Een betaalde advertentie of een interview in gerespecteerde media? In een advertentie op Google kun je alles beweren. Niemand die nagaat of wat je vertelt de waarheid is. Journalisten daarentegen doen doorgaans vooraf gedegen onderzoek naar hun gesprekspartner. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar de consistentie van jouw verhaal en of deze op feiten is gebaseerd. En hoe is jouw reputatie? Zijn er negatieve berichten over jou te lezen dan zullen journalisten je niet zo snel een podium bieden. De informatie uit interviews en publicaties in de media wekken daardoor meer vertrouwen bij jouw doelgroep.
Expertstatus opbouwen
Daarmee komen we als vanzelf bij het volgende punt uit. Het opbouwen van expertstatus. De zicht- en naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten doe je niet zonder reden. Je doet dit omdat je meer of andere klanten wil werven, je jouw boodschap voor het grotere voetlicht wil brengen of omdat je meer impact wil maken. Dit lukt alleen wanneer mensen je als dé expert in jouw vakgebied beschouwen. Expertstatus bouw je onmogelijk op met adverteren op Google of andere vormen van advertenties. Expertstatus bouw je op door consistent te zijn in jouw boodschap. Door van waarde te zijn voor jouw doelgroep, je wijsheden en kennis te delen, advies te geven en doordat anderen jouw expertise onderschrijven. Je ervaart en weet dat je van waarde bent wanneer gerespecteerde media structureel jouw input vragen zodra het gaat over jouw expertise.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de groeiende Wall of Fame van Franck Fielemon:
Top of mind
Je bent ongetwijfeld wel eens aangesproken in de winkelstraat voor een korte enquête. “Als u aan een verzekeringsmaatschappij denkt, welke drie komen er dan in u op?” Je noemt er drie die je het eerste te binnen schieten. Dan volgt er een vervolgvraag. “Welke van deze verzekeringsmaatschappijen kent u (van naam)?“ Je kruist er ongetwijfeld nog een stuk meer aan waar je bij de vorige vraag niet aan had gedacht. De naamsbekendheid van de verzekeringsmaatschappijen is er dus wel, maar ze waren niet top of mind toen er in eerste instantie naar werd gevraagd. Als iemand naar bedrijven binnen jouw vakgebied vraagt, dan wil jij toch ook dat mensen meteen jouw naam laten vallen? Dan moet je dus top of mind zijn!
En om dat voor elkaar te krijgen, moet je structureel in beeld komen bij jouw doelgroep. Iets wat niet lukt door te adverteren in Google zonder de geldkraan open te draaien. Door structureel aan jouw Free Publicity te werken, lukt dit je wel.
Adverteren op Google vs Free publicity
Dit artikel is niet bedoeld om het adverteren op Google te ontmoedigen. Er zijn wel grote verschillen met Free Publicity. Beide tools hebben hun eigen sterke en minder sterke punten. Het is belangrijk om hiervan bewust te zijn, zodat jij de beste tool kunt kiezen voor jouw bedrijf en je doelstellingen. Wil je structureel en gericht werken aan de zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw bedrijf, zonder dat de geldkraan constant moet blijven lopen? En wil je dit zodat jouw expertstatus groeit? En je daardoor automatisch meer en nieuwe klanten aantrekt? Wil je jouw boodschap kunnen overbrengen aan het grote(re) publiek of omdat je jouw impact wilt vergroten… Dan is Free Publicity een krachtige tool voor jouw bedrijf om je doelen te verwezenlijken.
Meer te weten komen? Ik vertel er je graag meer over.