spreker worden

Een spreker worden om nooit meer te vergeten

In een wereld waarin we dagelijks worden overspoeld met duizenden marketingboodschappen, is het voor ondernemers van cruciaal belang om op te vallen en gehoord te worden. Maar hoe bereik je dat? Hoe kun je als ondernemer die spreker worden die onthouden wordt door het grote publiek, te midden van al die concurrentie? En welke obstakels, vaak verborgen in onze ‘limiting beliefs’ (beperkende overtuigingen), kunnen je ervan weerhouden om de schijnwerpers te omarmen?

Als PR-adviseur, voormalig journalist, mediatrainer en master practitioner in hypnotherapie, ben ik ervan overtuigd dat een signature presentation een krachtig hulpmiddel is voor ondernemers om een effectieve spreker te worden, een groter publiek te bereiken én te worden onthouden. Laten we eens dieper ingaan op waarom een signature presentation van onschatbare waarde kan zijn voor jou als ondernemer.

De uitdaging van de moderne ondernemer

De moderne ondernemer staat voor een immense uitdaging: de aandacht van het publiek trekken en vasthouden in een tijdperk waarin onze aandachtsspanne korter is dan ooit. Daarbij komt dat de concurrentie feller is dan ooit tevoren, en je moet concurreren met duizenden andere bedrijven die allemaal strijden om de kostbare tijd en aandacht van consumenten. Een memorabele spreker worden, kan in deze context het verschil maken.

Een effectieve spreker worden

In een signature presentation vertel jij jouw authentieke verhaal op een pakkende manier die de harten verovert van jouw publiek. Een krachtige en effectieve spreker worden doe je niet door uitsluitend te focussen op de inhoud van jouw verhaal. De woorden die je kiest, je houding, intonatie, het gebruik van jouw stem en zelfs wat je aan hebt op het podium, maken of jij een waarachtig goede en memorabele speech hebt.

Waarom is dit belangrijk? Omdat media-aandacht en publiciteit essentieel zijn voor het opbouwen van je merk, het aantrekken van klanten en het vergroten van je geloofwaardigheid. Als je als ondernemer niet weet hoe je jezelf en je bedrijf effectief kunt presenteren in de media, loop je het risico onopgemerkt te blijven, hoe goed je product of dienst ook is.

Een goede spreker worden; de onzichtbare obstakels

Maar wat houdt ondernemers vaak tegen om een spreker te worden? Om het podium te pakken… Vaak zijn het de ‘limiting beliefs’, of beperkende overtuigingen, die ons belemmeren. Deze overtuigingen kunnen variëren van angst voor de camera tot het gevoel niet interessant genoeg te zijn voor media-aandacht. Hier zijn enkele veelvoorkomende limiting beliefs die ondernemers kunnen hebben:

  1. Ik kan geen spreker worden want ik ben niet goed genoeg: Dit is een veelvoorkomende overtuiging die ons kan weerhouden om in de schijnwerpers te stappen. Het gevoel van zelftwijfel kan ervoor zorgen dat we denken dat we niet interessant genoeg zijn voor media-aandacht.
  1. Ik zal wel (veel) fouten maken: Angst voor fouten kan ons ervan weerhouden om voor de camera te staan of interviews te geven. Maar het is belangrijk om te onthouden dat fouten maken menselijk is en vaak kan leiden tot waardevolle leermomenten.
  1. Niemand zit op mijn verhaal te wachten: Deze overtuiging kan voortkomen uit het idee dat de markt al verzadigd is en dat niemand geïnteresseerd is in wat jij te zeggen hebt. Maar elk bedrijf heeft een uniek verhaal en een unieke stem die gehoord moet worden.
  2. Ik ben bang voor kritiek: Het ontvangen van kritiek, vooral online, kan ontmoedigend zijn. Maar het vermijden van media-aandacht om kritiek te voorkomen, kan leiden tot gemiste kansen.
  3. Wie ben ik om dit verhaal te delen? Er zijn altijd wel mensen die meer over je vakgebied kunnen weten. Mogelijk heb je last van het Imposter Syndrome. Of misschien denk je altijd dat anderen beter zijn. Maar wie pakt het podium? Ga je wachten tot het te laat is en het verhaal verteld is? Of wie ben jij zonder deze gedachte ‘Wie ben ik om dit podium te pakken’? En wat gebeurt er dan…

Hypnotherapie als hulpmiddel

Wil je een spreker worden die haar/zijn podium pakt, dan zul je jouw limiting beliefs moeten overwinnen. Een interessante benadering om dit te bereiken, is hypnotherapie. Als master practitioner in hypnotherapie kan ik getuigen van de kracht van deze techniek om diepgewortelde overtuigingen te veranderen en negatieve denkpatronen te doorbreken. Hypnotherapie kan ondernemers helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen, angsten te overwinnen en zich vrijer te voelen om in de media te verschijnen. Een prachtig voorbeeld hiervan is Janine:

Conclusie

In een tijdperk van overweldigende marketingboodschappen is het vergroten van je zichtbaarheid als ondernemer essentieel voor succes. Een signature presentation is een waardevol instrument om je communicatievaardigheden te verbeteren en je boodschap effectiever over te brengen. Echter, het overwinnen van beperkende overtuigingen is vaak een noodzakelijke eerste stap om jouw volledige potentieel te kunnen benutten en een dijk van een spreker te worden.

Laat je niet belemmeren door je eigen limiting beliefs. Ontdek de kracht van een signature presentation en overweeg hypnotherapie als een middel om deze obstakels te overwinnen. Met de juiste training en mindset kun je een spreker worden die straalt in de schijnwerpers en het grote publiek bereiken dat jou en je bedrijf verdient.

Want dat verdien jij!

Linda Graanoogst,
PR- & MediaTrainer en oprichter van Met gemak in het nieuws

P.S. Wil jij ook leren hoe je met gemak in het nieuws komt net als Janine? Meld je dan aan voor mijn masterclass.

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.