Juli 2011. Aan de keukentafel zaten we, Marijke Roskam en ik.
Zij journaliste bij Omroep Flevoland, ik had mezelf als zelfstandig professional ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De inkt van mijn handtekening op het KvK-papiertje was nog nat, bij wijze van.
“Ghostwriter. Wat is dat?”, vroeg de verslaggeefster me.
In plaats van de zoveelste tekstschrijver, communicatieadviseur en marketeer te zijn, koos ik voor een niet-conventionele functietitel: ghostwriter.
Het leverde me meteen free publicity op. En bij de start van je bedrijf is dat een welkom cadeau.
In mijn strategiegesprekken, ofwel adviesgesprekken, waarvoor ik me na ontvangst van alle antwoorden goed voorbereid, geef ik wel vaker de tip om de witte kraai te zijn, waar alle andere kraaien conventioneel zwart gekleed gaan.
“Wees de witte kraai, waar alle andere kraaien zwart gekleed gaan”
Ook in mijn MGIHN-boek besteed ik aandacht aan dit onderdeel, wanneer ik lezers vraag om te gaan ‘graven’, naar wie zij zijn, en hoe ze zich vervolgens willen profileren.
Nou hoef je niet zwart-wit te denken, om opvallend te worden. 😉 Met een beetje omdenken kom je er vast uit.
En lukt het je zelf niet om een andere titel te verzinnen? Dan daag ik je uit om mee te doen met mijn Pak de Pers-challenge, die ik begin december houd, van 7 tot en met 10 december om precies te zijn.
En om af te stemmen op de juiste media-vibe, raad ik je aan om op woensdagmiddag 2 december in te schakelen op mijn webinar. De vijf fameuze fiasco’s bij free publicity.
Nieuwsgierig? Meld je hier aan voor de webinar.
En hier voor de vierdaagse Pak de Pers – challenge.