Wat één publicatie kan doen. En wat niet

“Zeg Linda…”
“Hm… mja…”, mompel ik vanachter de weekendbijlage van Het Financieele Dagblad.

De zonnestralen maken het behaaglijk warm op onze ruime bank. Ik ga nog eens verzitten en herschik de nieuwe kussens, sla de warme deken over mijn voeten zodat mijn tenen straks niet meer koud aanvoelen. Ik lees verder en stuit op de rubriek ‘droomweekend’, waarin een bekende of iets minder bekende ondernemer zijn of haar ideale agenda zonder beperkingen van tijd, afstand of geld, deelt. Deze rubriek is een van mijn favoriete artikelen van ‘fd.persoonlijk’ omdat het een prachtig inzicht geeft in de psyche en de verlangens van ieder mens. En natuurlijk levert deze droomrubriek exotische droombeelden en aanlokkelijke plaatjes en uitnodigende reisverhalen op…

Zo lees ik over ‘een massage voor de ziel met een perfecte cappuccino in Bar Tiberio op Capri; een ontspannend boottochtje op het Inlemeer in Myanmar; struinend langs boetieks en musea door de wijk Polanco in Mexico-Stad; een late picknick onder de Bhoeddaboom van Hotel Amandari, Bali; een wandeling en bezoek aan de magische kloosterburcht Punakha Dzong in Bhutan en dan door naar Bequía, een eiland in de Caribische Zee en buureiland Mustique, voor anker gaand bij Basil’s Bar, cocktails en een lunch met verse vis…’ hmmm…

In de verte vraagt manlief mij iets.

Mijn geest dwaalt af naar de zonovergoten parelwitte stranden, wuivende palmbomen en die tropische cocktail. Ik droom mezelf al op zo’n bestemming, zonnebril op mijn ietwat verbrande neus, een zeebriesje door mijn korte haar, uitkijkend op spelende kinderen in de branding van de…

“Halloohooo!”, roept mijn man nu. “Wil je me nog antwoord geven?”
“Eh, waarop? Sorry, ik was even weggezonken in dit blad, schat…”
Manlief zucht. “Ja, het zal ook eens niet…”

Gelukkig kan hij nog glimlachen. Hij kent me. Als ik eenmaal gegrepen ben door een tekst, door beeld, of, nog beter: de perfecte combinatie, heb ik de neiging om er helemaal in weg te duiken, het te analyseren en in te voelen. Ik word helemaal één. En dan: ben ik weg. Althans, ik ben er helemaal weg van.

Wat één publicatie kan doen.

1 publicatie = géén publicatie

Toch blijf ik voor mijn klanten altijd hameren op het volgende: geregeld in het nieuws komen. Want, mijn overtuiging na jarenlange ervaring als journalist is: één publicatie is géén publicatie.

Ben je blij dat jij één publicatie in de krant hebt gehaald? Heel leuk, maar de volgende dag wordt de vis in de krant verpakt, met jouw publicatie erbij. Of hij verdwijnt in de kattenbak. En daarom is het zo belangrijk om te weten hoe je met gemak in het nieuws komt. Dat jouw nieuws geen eendagsvlieg is. En dat je weet hoe het brein van de journalist werkt. Want als je dat weet, begrijpt en doorgrondt, kan jij het ‘trucje’ herhalen voor jouw bedrijf/product of dienst en weet je meteen hoe je de pers voor het komende jaar weet te halen. En je nieuwswaardigheid kunt benutten dan wel ‘uit-nutten’.

Mijn volgende blog gaat daarover: het brein van de journalist.

Linda Graanoogst, publiciteitscoach en trainer bij Met Gemak In Het Nieuws

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.