Waarom komt hij wél in de media, en ik niet?

“Waarom komt hij wél in de media, en ik niet?”

[let op: longread!]

“Waarom zij wel, en wij niet? Ik begrijp er niets van! Niets!”
De stem van de advocaat trilt van irritatie.

Een tafeltje verderop kijkt een dame sluiks over haar Dolce & Gabbana-zonnebril naar het tweetal in driedelig pak. Giegelend nipt ze aan haar Cosmopolitan. “In deze hitte jezelf zo druk maken, is geen goed ideeheej”, spreekt zij steels haar tafelgenote toe. De ladies lachen.

Ongestoord briest de advocaat door. “Ze hebben niets, maar dan ook werkelijk niets te doen gehad met deze zaak. Kijk deze kop hier in het FD! En met zijn kop erbij!”
Aan het verfomfaaide, zalmkleurige exemplaar te zien, loopt hij al de hele dag met het bewijsmateriaal te zwaaien.

“Kijk dan! Hier, dat citaat, van hem! En nu lijkt het voor de buitenstaander net alsof zij degenen zijn die dit aan de kaak hebben gesteld.”
De krant verkrimpt inmiddels in een wurggreep; de knokkels van zijn gebruinde, gebalde vuisten kleuren wit.
“Is niet eens zo!”, sist hij, voorovergebogen naar zijn gesprekspartner.
Ziedend bast hij verder: “Dat waren wij! Wij, niet zij!” Dan strekt hij zijn rug en slaat op zijn borst.“Wij!”
Geschrokken maant zijn gesprekspartner hem tot rust. “Kalm aan, kerel. Het terras luistert mee. Denk aan je reputatie…”

“Ja, sorry, man, je hebt gelijk.” Dan kijkt hij ietwat voorzichtig, ietwat schuldbewust, om zich heen. Terwijl hij zijn stropdas wat losser doet, ontsnapt er een diepe zucht.
“Ik begrijp het gewoonweg niet. Adverteren zij elke week in die krant, ofzo? Manmanman…”

*

Hoe de lijntjes lopen en wie aan welke touwtjes trekt, in de media, is de laatste tijd een veelbesproken onderwerp op social media. De ene tweep suggereert dat journalisten betaald worden door een mondiale mediamagnaat, een ander post op Facebook een hoaxerig horrorscenario.

Ik houd het echter graag bij het hier en nu, en praktisch. Ik kijk, neem op en observeer en combineer mijn observaties met hetgeen ik geleerd heb op de Hogeschool van Journalistiek en uit mijn jarenlange ervaring als redacteur, journalist en nieuwsmaker.
Zijn er dan geen media die samenwerken, elkaar primeurs en nieuws toespelen?
Ja, natuurlijk wel.
Sommige nieuwswaardige berichten gaan van lokaal, naar regionaal en worden ‘ineens’ landelijk nieuws. Als het bericht een grote groep mensen aangaat, en het is in het belang van de lezer/kijker/luisteraar, kortom een groot deel van de bevolking… dan kan een redacteur het oppikken.

Waarom lukt het de ene groep experts niet om in de media te komen, en de andere wel?

Zoals in het voorbeeld hierboven: de ene advocaat heeft duidelijk media-aandacht opgenomen in zijn bedrijfsvoering, en de andere niet. Persbenadering, regelmatig zelf in contact staan met journalisten, zorgen dat zij jou kennen en vice versa; dat alles helpt wanneer het moment daar is om een onderwerp te berde te brengen.

Logisch?
Open deur?
Ja.
En toch zeggen experts vaak dat ze persbenadering en free publicity (gratis in het nieuws komen) belangrijk vinden, maarrrrr…. Ze handelen er niet naar.

Het klinkt als random een 06-nummer intikken op je mobiel, bellen en dit verzoek over de schutting gooien:
“Zeg he jij daar! Hoe heet jij? Oh, mooie naam. Zeg, luister eens… Wil jij mijn planten water geven als ik op vakantie ben? En – als je er toch bent – zou je de kat willen verzorgen, en oja, ook de kattenbak verversen, elke dag? Dit is mijn adres, de sleutel leg ik onder de deurmat bij de achterdeur, goed? Fijn! Superbedankt!!!” en vervolgens vreemd staan te kijken dat er niets van terecht komt of verbaasd zijn over de andere uitkomst: bij thuiskomst je planten geel verdord op apegapen, jouw koelkast en kluis kaalgeplunderd en je kat totaal overstuur, krijsend in de gordijnen en een trauma rijker. Om nog maar te zwijgen over de walmende geur die opstijgt uit je linnenkast – oh oepsie – alias nieuw verworven kattenbak.

Anyway, you get the picture.

TIP

Je boodschap helder weten te verwoorden, versnelt jouw gang naar de media. Hoe compacter en eenvoudiger, des te beter. Schrijf een persbericht, een ingezonden brief, een opiniestuk, een brandbrief desnoods, zoals het RedTeam succesvol deed.

Ga het contact aan. Onderhoud het contact.
De daarbij horende media-aandacht in de dagbladen, kranten, op de radio of op tv volgen dan absoluut.

Wil jij weten hoe je de pers kunt benaderen, en welke stappen je kunt zetten? Wil je serieus serieuze media-aandacht genereren? Ben jij bereid om aan te pakken en mijn advies te volgen? Dan is het Pak de Pers-event op 24 en 25 oktober aanstaande iets voor jou. Meld je aan voor een strategiegesprek om te kijken of jij (en jouw bedrijf) er klaar voor is.

Op jouw publiciteit!

Linda Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van MGIHN

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *