Het tijdperk van nepnieuws heeft het speelveld veranderd en de geloofwaardigheid van de media en informatiebronnen ondermijnd. Ik begrijp hoe belangrijk het is om je bedrijf te onderscheiden in deze overvolle en soms verwarrende digitale ruimte. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap boven het lawaai uitstijgt en serieus wordt genomen? In elk geval niet door te adverteren in de krant. Zelfs niet als ze mooi zijn verpakt in een ‘advertorial’. Lezers prikken hier dwars doorheen. Hier meer dan 5 redenen waarom je niet wilt adverteren in de krant.
1. Adverteren in de krant voelt niet eerlijkheid en transparantie
Advertenties worden niet als betrouwbare content gezien, maar als een verkooppraatje. Het vertrouwen in traditionele nieuwsbronnen neemt sowieso af. Hierdoor worden eerlijkheid en transparantie nog essentiëler. Wees open over wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. Authentieke communicatie is aantrekkelijk en zorgt ervoor dat mensen zich met je merk kunnen identificeren. Vermijd het verspreiden van valse informatie, want dit kan je bedrijf ernstige reputatieschade berokkenen.
2. Kwaliteit boven kwantiteit
Het is verleidelijk om overal aanwezig te zijn op sociale media, te adverteren in de krant en talloze persberichten te verspreiden in de hoop op de aandacht van journalisten. Maar in plaats van de nadruk te leggen op kwantiteit, richt je op kwaliteit. Creëer inhoud die relevant is voor je doelgroep en die hen echt aanspreekt. Kies de juiste kanalen om je boodschap te verspreiden en zorg ervoor dat je boodschap aansluit bij de waarden en interesses van je publiek.
3. Relaties opbouwen doe je niet door te adverteren in de krant
Net als in de echter wereld, draait het in PR-land om relaties. Natuurlijk moet jouw verhaal houtsnijden en interessant zijn voor een grote groep mensen. Maar onderschat de invloed van de ‘gunfactor’ niet. Investeer tijd in het opbouwen van goede relaties met journalisten, bloggers en andere invloedrijke mensen in je branche. Als je een betrouwbare bron van informatie wordt, zullen ze eerder geneigd zijn om jouw verhaal te vertellen. Netwerken is niet alleen een kwestie van ‘wie je kent’, maar ook van ‘wie jou kent’.
4. Geef interviews in plaats van te adverteren in de krant
Een effectieve manier om je boodschap te laten horen, is door jezelf te positioneren als een expert in je vakgebied. Dit doe je niet door betaald te adverteren in de krant. Geef in plaats daarvan interviews, schrijf opiniestukken en deel je kennis met anderen. Door als een autoriteit te worden gezien, vergroot je je geloofwaardigheid en krijg je meer aandacht van de media.
5. Hypnotherapie voor overtuigingskracht
In mijn werk als hypnotherapeut staat de kracht van overtuiging en communicatie centraal. Net als in het benaderen van de media 😉. Hypnotherapie leert je hoe je je boodschap op een dieper niveau kunt overbrengen, waardoor mensen eerder geneigd zijn te luisteren en te handelen. Hoewel hypnotherapie misschien niet voor iedereen geschikt is, kunnen elementen ervan nuttig zijn om je communicatieve vaardigheden te verbeteren.
6. Wees voorbereid op crisiscommunicatie
In een tijd waarin negatieve informatie zich razendsnel verspreidt, is het van cruciaal belang om voorbereid te zijn op crisiscommunicatie. Ontwikkel een crisisplan en train je team om snel en effectief te reageren op negatieve situaties. Hoe je met een crisis omgaat, kan het verschil maken tussen reputatieschade en herstel.
De grote hoeveelheid nepnieuws dat de ronde doet, mag dan uitdagingen met zich meebrengen. Maar het biedt ook kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden door eerlijkheid, kwaliteit, relaties en deskundigheid. Door deze principes toe te passen, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijfsboodschap echt gehoord wordt en vertrouwd wordt in een wereld vol informatie-ruis. Dit is vele malen krachtiger én effectiever dan adverteren in de krant.
Linda Graanoogst,
PR- & MediaTrainer en oprichter van Met gemak in het nieuws
P.S. Wil je leren hoe je jouw verhaal in de krant kunt doen zonder een argwaanwekkende advertentie? Meld je dan aan voor mijn Pak de Pers event.