Media aandacht en publiciteit is fijn voor je bedrijf, zolang deze een positieve toon hebben. En hoewel een hoofdredacteur in mijn tijd als journalist op de redactie benadrukte: “Negatieve publiciteit is ook publiciteit”, zal Rubiales’ moeder met knorrende maag tijdens haar hongerstaking nu in een Spaanse kerk vast terugverlangen naar het moment van vóór de kus.
De rel rond Rubiales’ zoen verdeelt Spanje in machismo versus feminisme, en de #metoo-storm levert het nodige gedonder op. En verhelderende inzichten, over wat mensen niet meer accepteren en wat wel. En dat is precies de bedoeling ervan.
Want negatieve media aandacht kan een uitdaging zijn en tegelijkertijd biedt het ook kansen om te groeien, en op te schonen. Het kan een katalysator zijn voor je organisatie, zoals de Spaanse voetbalbond door gaat maken (hopelijk).
Hier mijn 7 ‘take-aways’ die jij als ondernemer kunt leren van ‘El Beso’, de publiciteitsrel tussen ‘kamp Jenni Hermoso’ en ‘kamp Luis Rubiales’:
- Jouw responssnelheid is cruciaal. Zodra negatieve publiciteit opduikt, is snel reageren cruciaal. Hoe langer je wacht, hoe meer jij geruchten of negatieve oordelen de ruimte geeft om zich verder te verspreiden. Kom daarom snel met een doordachte, respectvolle reactie die de zaak verduidelijkt.
- Transparantie en eerlijkheid. Wees eerlijk en transparant over de situatie. Draai er niet omheen. Als je fout gedrag hebt laten zien, een verkeerde actie hebt gedaan, erken die dan en toon oprecht spijt. Dit kan je geloofwaardigheid vergroten en het vertrouwen herstellen en weer opbouwen, hoe lastig de situatie ook is. Zo verklaarde Rubiales ten overstaan van de pers wel dat hij spijt had, maar zijn mimiek kwam niet overeen. Bovendien volgde direct op zijn excuses een uitleg dat hij de ‘chicas’ (meiden) van het team als zijn dochters zag. En daarna volgde nog een uitleg van hem dat Hermoso zelf had ingestemd met de kus op de mond.
- Luister naar je publiek. Begrijp hoe jouw doelgroep de betreffende situatie bekijkt. Luister en reageer op hun ideeën, opmerkingen, zorgen en vragen. Door te laten zien dat je hun feedback serieus neemt, kun je de relatie met je publiek versterken. Rubiales’ zwaktebod in een van zijn eerste verklaringen was dat hij door een heel groot deel ‘vrienden’ gesteund werd, een deel wat niet van zich liet horen en zweeg, maar er wel degelijk was.
- Houd emoties onder controle. Het goed te begrijpen dat negatieve publiciteit heftige emoties kan oproepen. Rubiales heeft in zijn verklaring direct laten weten dat hij geenszins van plan was op te stappen. De stoom kwam nog net niet uit zijn oren… Persoonlijke emoties kunnen de overhand nemen. En emoties wegdrukken, terwijl je ‘body language’ echt wat anders laat zien, is ook geen goed idee. Blijf daarom professioneel, neem geen overhaaste beslissingen, houd de balans tussen ‘medemenselijk zijn’ en weten wat je wel en wat je niet deelt.
- Focus op oplossingen. In plaats van te blijven hangen bij de negatieve aspecten, richt je je liever op mogelijke oplossingen en stappen die je gaat nemen om de situatie recht te zetten. Toon aan dat je proactief werkt aan verbeteringen. Waar Rubiales verklaarde dat Hermoso ingestemd had met de kus, liet de middenvelder in een persverklaring via X (Twitter) duidelijk weten wat haar standpunt was – zero tolerance – en droeg direct het debacle over aan juristen die haar ondersteunen (zie afbeelding hieronder).
- Blijf consistent. Zorg ervoor dat jouw boodschap consistent is op alle communicatiekanalen. Vermijd tegenstrijdige verklaringen die verwarring kunnen veroorzaken en de situatie verergeren. Hermoso heeft relatief weinig van zich laten horen in de pers, nadat ze een verklaring had gegeven.
- Leer en groei. Zie negatieve media aandacht als een kans om te leren en te groeien. Evalueer wat er mis is gegaan en identificeer manieren om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Dit kan leiden tot een sterker en veerkrachtigere organisatie/bedrijf. Deel je inzichten bijvoorbeeld, wat je ervan geleerd hebt. Hoe heeft het je geraakt? Wat trek je voor een conclusies eruit? Durf je je oprecht kwetsbaar op te stellen in je reactie?
Rubiales heb ik nog niet een keer een moment van zelfinzicht horen delen. (FYI: ik spreek vloeiend Spaans, en ik heb een aantal van zijn verklaringen gevolgd). Gemiste kans…
Negatieve media aandacht hoeft niet het einde van de wereld te zijn, uiteraard. En met de juiste aanpak kun je de situatie ombuigen in een kans om je reputatie, de naam van je bedrijf, en de sfeer binnen je toko te verbeteren en een positieve indruk achter te laten bij je publiek.
Voor Rubiales nog een hele klus te klaren.
Voor Hermoso is de kous af, zoals ze met de hashtag #SeAcabo tweette.
Ofwel: klaar mee!
Op jouw publiciteit & zichtbaarheid!
Linda Graanoogst,
PR- en MediaTrainer en eigenaar van Met gemak in het nieuws
P.S. Zelf positieve publiciteit creëren is makkelijker dan je misschien nu vermoedt… Wil je weten of jij met jouw bedrijf in de media kunt komen? Boek een persoonlijk gesprek met mij via deze link. Doe er je voordeel mee!
P.P.S. hieronder een deel van #persverklaring van Jenni Hermoso op 25 augustus 2023 via Twitter/X, bron: X)