Waarom een pitch voor de media

Waarom een pitch voor de media

Ja, waarom een pitch voor de media maken?
Waarom zou je? 

Met rode vlekken in haar nek stormde Jenny op me af:
“Linda, ik heb een mailtje van ’n journaliste van NU punt nl over ouders en opvoeding! Ik wil wel graag dat interview, maar wat ga ik zeggen?! Ik wil wel dat ze mijn bedrijfsnaam vermelden! Maar hoe vertel ik het zo dat ik niet als een gladde autoverkoper klink? En hoe zeg ik het kort en krachtig? To-the-point?! OMG, Linda! Ik ben echt excited, maar HOE PAK IK DIT AAN?!”

Daarom dus. Jouw mediapitch!
Laten we beginnen bij die basis: jouw pitch voor de media.
Welk verhaal vuur jij nu af wanneer je in gesprek gaat met een journalist?
Kun je je pitch in 10 minuten, 5 of 1 minuut vertellen?

Of doe je dat nog niet? Omdat je verhaal nog niet op orde is.
Of omdat het nog niet helemaal authentiek voelt, niet helemaal ‘jij’?
Of durf je het nog niet aan?

Schakel je net als Jenny hulp in? Of laat je de kans om in de media te komen, een groter publiek te bereiken, aan je neus voorbijgaan?

Stevige groei in naamsbekendheid

Wat denk jij dat een mediapitch, een lekker lopend gesprek of – let’s go all the way – een inspirerende speech jou & jouw business opleveren?
Ja, inderdaad… een stevige groei in jouw naamsbekendheid. En zo veel méér, kan ik je verklappen. Want ik zag het gebeuren bij mijn klanten Randall, Femke, Jiry, Janine en Matthijs, om maar wat namen te noemen.

Een heldere pitch

Laat me je vertellen wat een heldere pitch voor mijn klanten doet:

  • grotere en stabielere toestroom van prospects
  • keuze kunnen maken met wie zij werken
  • in flow werken
  • weer verliefd op hun bedrijf
  • gezien worden als dé expert in Nederland & België
  • gevraagd worden voor mooie spreekklussen (op diverse podia, online en live, voor ondernemers of MKB)
  • makkelijker hun verhaal elders kunnen pitchen waar nodig (netwerkbijeenkomsten, op de radio en tv)
  • aantrekkelijk worden voor investeerders

En het allerbelangrijkste resultaat van een krachtige pitch…

is dat m’n klanten STRALEN, want ze voelen zich:

  • zelfbewust
  • krachtig
  • vol zelfvertrouwen

Waar ze ook maar zijn. Met wie. Waar ter wereld ook.

En stel met die lekker soepel lopende mediapitch van jou… ga je een stapje verder:
Hop, het podium op! 🙂 YES!
Wat als jij drie kwartier voor een volle zaal met relevant publiek mag spreken?
Wat als je de zaal aan het lachen krijgt?
Of raakt, met een persoonlijke anekdote?
Wat als je dat publiek met een persoonlijke opdracht, een liefdevolle geste – jouw kernboodschap – inspireert? Zodat zij dingen anders gaan doen, vanaf nu?

Signature Presentation

Op 11 en 12 mei geef ik de tweedaagse training ‘Signature Presentation’.
Say what?!

Een signature presentation omschrijf ik het liefste als een ‘karaktervolle presentatie, waarin jij als het ware je ‘handtekening’ zet, als spreker’.
Jouw ‘signature presentation’ – SigPres – is een vooraf geplande, goed ingestudeerde toespraak, speech of presentatie waarbij jij je als spreker onderscheidt van de rest in jouw markt.

De signature presentation is het type presentatie dat ontworpen is om je expertise en vaardigheden te etaleren. Je neemt bovendien jezelf als ‘personal brand’ erin mee. Je zet jezelf stevig neer als persoonlijkheid, als ‘merk’, waardoor jouw speech memorabel wordt voor het publiek. En idealiter beïnvloed je daarmee bovendien op subtiele & positieve wijze je publiek… 🙂

Storytelling onderdeel van jouw pitch

Elementen zoals storytelling, humor en interactieve technieken om het publiek aan te spreken en geboeid te houden, mogen niet ontbreken. Sommige keynote speakers kiezen ervoor om wat visuals eraan toe te voegen. Zou ik zelf niet voor kiezen.

Picture this:
je zit in een zaaltje, jouw ‘idool’ komt op en hij begint met… een  powerpoint.
OMG! Ik krijg spontaan een wegtrekker.
Zeker wanneer het zo’n powerpoint is met heul veel tekst.
Hopeloos slaapverwekkend. ZZZzzzZZZ…

Zo’n spreker is dus meteen ‘af’, in mijn ogen.

Jouw verhaal met jouw ‘presence’, jouw volle aandacht bij dat moment, de zaal & je aanwezigheid op het podium, die moeten ‘het doen’. Die zijn leidend.  
Want een sprankelende signature presentation weerspiegelt de waarden, visie en missie van jou en je bedrijf, met een knipoog, een beetje humor.

Effe kort tussendoor… Waarom las je het verhaal van Jenny? En scrollde je door tot dit punt? Was het de kracht van storytelling? Jouw nieuwsgierigheid? Je drang om meer te leren, te weten? Wat voor een beeld had je bij Jenny en mij? Wat voor een gevoel riep die situatie van Jenny bij je op? En wil je weten waarom ik deze blog zo opende?

OK. Terug naar de Signature Presentation. JOUW KANS op de Signature Presentation.

Jezelf positioneren

Idealiter is je SigPres afgestemd op je luisteraars, waaruit blijkt dat je inzicht hebt in de behoeften en interesses van hen. Dat alleen al is een blijk van waardering aan hun adres.
Dankzij de SigPres positioneren sprekers zich als thought-leaders en Nr.1 Experts in de markt en weten ze van daaruit leads te genereren en hun zichtbaarheid en invloed te vergroten.

Klinkt dit interessant voor je?
Ga dan aan de slag met jouw Signature Presentation.
Leer van mij hoe jij jouw onderscheidende speech, jouw keynote, jouw toffe talk, opbouwt.
Leer hoe jij straks vanaf het podium jezelf en je bedrijf aantrekkelijk weet te ‘verkopen’. Geen ‘sales-y’ kletsverhaal, maar een krachtig, goed opgebouwd verhaal.

Een met een stevig fundament waarin jij tot de kern komt en harten van jouw publiek raakt. En je snapt: in deze tweedaagse training ga ik ook in op hoe jij je publiek positief beïnvloedt, zodat zij die verandering door gaan maken die er nodig is voor hen.

Met zelfvertrouwen op het podium

Hoe verbaasd zal jij zijn wanneer je merkt dat op een podium staan en jouw verhaal op een authentieke manier houden, voor jou als een tweede natuur voelt ?

En jij straks na die Signature Presentation training op 11 en 12 mei aanstaande, dat super makkelijk en vanzelfsprekend vol vertrouwen doet…? :^D 

Hoe zou jij je dan voelen?

En hoe anders zou jouw leven dan zijn, wanneer je merkt dat je blakend van het zelfvertrouwen in elke situatie uit je woorden komt, en precies datgene zegt wat nodig is?

Nieuwsgierig?
Alle info over de tweedaagse Signature Presentation vind je HIER 🙂

Linda Graanoogst

oud-organisator en licentiehouder TEDxAlmere
MediaTrainer en Hypnotherapeut voor ondernemers.
P.S. Meteen boeken? Dat kan hier.

P.P.S. Wanneer jij onderneemt en precies weet wat jouw verhaal is en daarmee keer op keer met gemak in het nieuws komt, en daardoor een GROTERE DOELGROEP bereikt, meer mensen kan helpen… en dus een POSITIEVE BIJDRAGE levert… hoe zou jij dat vinden?

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.