Kan jouw bedrijf al die media-aandacht aan?

Kan jouw bedrijf al die media-aandacht aan?

Wanneer ik auteurs, (kennis)ondernemers of experts spreek en hen tijdens een strategiegesprek vraag wat hun ultieme mediadroomwens is, antwoordt zeker 78 procent mij: “Bij Jinek of Beau, of bij die talkshow van de publieke omroep.” 

Mijn tweede vraag is dan: 
“Stel dat dat gebeurt… Kun jij al die media-aandacht en het succes wat daaruit volgt, dan wel aan?”
Vaak blijft het even stil. Of er volgt: “Hoezo?”

Ik: “Wat gebeurt er als jouw publicatie of tv-optreden viraal gaat? 
En iedereen ineens jou wil spreken of jouw producten wil hebben?”

Ter illustratie, dit waargebeurde verhaal… 
Een expert die net haar praktijk was begonnen, wilde kostte wat kost bij de talkshow van Humberto Tan komen. Ze was een poos uit de running geweest en wilde nu groots uitpakken. Haar website en webshop waren weliswaar nog niet af, ‘maar ach, wat zou dat deren’.

Ik stelde haar deze zeven praktische hoofdvragen*:

  1. “Heb jij iemand die jouw telefoon kan aannemen?”
  2. “Heb je een team, dat jou ondersteunt? Bijvoorbeeld bij jouw marketing? Iemand die jouw e-mail kan beantwoorden? Is jouw klantenservice geregeld?”
  3. “Hoe zit het met jouw website? Kan die bezoekersaantallen van duizend personen of meer per dag aan?”
  4. “Wat is jouw aanbod? En jouw vervolgaanbod?”
  5. “Hoe kunnen ze dat (vervolg)aanbod aanschaffen? In hoeveel seconden?”
  6. “Hoe staat het met de automatisering van jouw bedrijf en je bedrijfsprocessen?”
  7. “Draait jouw bedrijf online, ook zonder jouw inmenging, goed door?”

Zij wist zeker dat ze het zelf op kon lossen. 
Jammer, maar – zoals ik al zei – een waargebeurd verhaal.

Na haar tv-optreden – wat ik haar afgeraden had om te doen, gezien het ontbreken van dat vangnet – bleef het wekenlang stil rondom haar. Ik zag ook geen veranderingen op haar website. 

Weer wat weken later kwam ik haar toevallig tegen, bij een netwerkgelegenheid. 
“En? Heb je kunnen bereiken wat je wilde met de uitzending?”
Ze zuchtte. “Pfff… ik ben weken bezig geweest om e-mails te beantwoorden.”
“Goede zaken kunnen doen?”, vroeg ik hoopvol.
“Mwoah. Eigenlijk niet nee. Een handvol klanten heb ik eraan over gehouden..” 
Een pijnlijke stilte volgde. 
“En eh… Ik had mijn online training nog niet af. Ik had ook geen keuze: mijn webshop moest ik afmaken, of e-mails beantwoorden. Allebei ging gewoon niet, want…”

Je begrijpt het al. 
Dit wil je niet meemaken.Zeker niet als je een bedrijf aan het opbouwen bent en verlangt naar méér klanten, méér omzet en méér winst.

Denk daarom na voordat je jouw ultieme mediadroomwens uitspreekt en deelt met anderen. Want het kan ineens hard gaan. 

TIP
Doe die 7 praktische vragen-check. (Scroll ff naar boven, graag.)

Dan weet je of je voldoende voorbereid bent bij jouw mediasucces en/of waar jij nog aan wilt werken.

Cheers! 

Op jouw publicitaire succes!

Linda Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van ‘Met gemak in het nieuws’

P.S. Waar wil je naartoe? Wat wil je bereiken? Wat is jouw stip op de horizon, als het gaat om mediasucces? Laat het me weten in een strategiegesprek als jij zover bent om door te pakken!

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.