Hier haal je de krant dus niet mee.

Hier haal je de krant dus niet mee.

Vol ontsteltenis kijkt de expert mij aan.
“Maar hoe kan Gerard Joling met zo’n uitspraak dan wél op tv komen?”

“Omdat Gerard Joling nu eenmaal Gerard Joling is en al jaren meedraait in die wereld. Hij heeft een naam opgebouwd.”
“Maar wat hij in dat tv-programma zei, klópte helemaal niet!”, zegt de expert met overslaande stem. “Waarom vragen ze hem over dit onderwerp, terwijl ik de échte expert op dit gebied ben?”

Het kan heel goed voorkomen dat een BN’er iets over jouw vakgebied zegt, of er iets van vindt, terwijl hij onvoldoende geïnformeerd is over dat thema. 
Dat kan jou als expert bijzonder irriteren. Zeker als je jarenlange studies hebt gedaan en merkt dat je nog geen (of onvoldoende) voet aan de grond krijgt met free publicity.

Dan kan het heel goed zijn, dat je niet precies weet waar jouw nieuwswaarde in schuilt.
Of je begrijpt (nog) niet hoe een journalist denkt.  

Overigens, als een BN’er een uitspraak doet, die kant noch wal raakt, wil dat niet betekenen dat hij daarmee in de traditionele en ‘serieuze media’ komt. Lang niet alles wat op tv komt, haalt de krant, en vice versa. Gelukkig ook maar 😉 

Een mening is ook maar een mening. Daarmee haal je de krant nog niet.

TIP
Schrijf jouw mening eens uit. Lees het na en kijk of het hout snijdt. Kun je het in een opiniestuk of een ingezonden brief gieten?

Want een opiniestuk is een manier om jouw mening in de krant te krijgen. Of je stuurt een ingezonden brief naar de redactie. Voor beide stukken geldt: er moet een heldere opbouw in terug te zien zijn, en feiten, onderzoeken of cijfers helpen jouw verhaal te ondersteunen. Een voorbeeld van een opiniestuk van Marcel Benard, een van mijn opdrachtgevers, vind je hier in Trouw.

Het is nu nog steeds relevant, zeker omdat naar zijn mening (en ook die van mij) te weinig oog is voor het voorkomen van ziektes. Sporten, gezond eten, werken aan jouw vitaliteit; dat is wat hij onderstreept. Daarom zou er veel meer geld in preventie moeten gaan, want voorkomen is beter dan genezen. 

Inzetten op preventie is iets waar ik volkomen achter sta. En ik kreeg het met de paplepel ingegeven. “Een gezond lichaam, een gezonde geest”, was het motto van mijn moeder (voormalig verpleegkundige en nachthoofd.) Zij hamerde altijd op de drie R’s: rust, regelmaat en reinheid. Een mooie basis om vanuit te werken. 

Goed, terug naar het opiniestuk 🙂

Als je jouw mening in de krant wil hebben, zal je die moeten onderbouwen. Jouw stelling dient een stevig fundament te hebben. Als je een verband aan wil tonen tussen bijvoorbeeld A en C, zul jij de B van de BRUG moeten slaan tussen die twee, vanuit jouw expertise. 

Een opiniestuk kan bijvoorbeeld verwoorden wat iedereen al denkt, maar niemand nog heeft durven vertellen. Of het gaat over iets waar iedereen een bepaalde mening over heeft, maar jij komt met een totaal andere mening, waardoor jij de lezer een nieuw perspectief biedt, zoals Marcel eerder deed in een ander opiniestuk. Of/en je biedt een oplossing voor een actueel probleem. 

Wil jij weten wat er voor nodig is om in de krant, op de radio of tv te komen?
Meld je dan aan voor mijn Pak de Pers Masterclass!

Pak jouw podium, pak de pers!

Linda 

P.S. Aanmelden kan hier! Leer in 90 minuten wat er voor jou & jouw betekenisvolle bedrijf voor nodig is om met gemak in het nieuws te komen, zodat klanten naar je toestromen.

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.