Ben jij een kennisondernemer, expert of adviseur? En heb je je wel eens afgevraagd wie het beste PR-bureau ter wereld is? Of wie je het beste daarvoor kunt inhuren?
Ik ben ervan overtuigd dat jij ZELF het beste PR-bureau bent. Ik schrijf deze blog niet om PR-bureaus af te kraken, want ik maak ook gebruik van fantastische grafisch vormgevers, slimme webbouwers, online marketeers, enzovoorts… Nee, ik schrijf deze blog om jou, beste kennisondernemer, ervan bewust te maken dat jij zelf goud in handen hebt: jouw eigen bedrijf, jouw expertise, jouw adviezen.En als je dan toch wilt weten waarom ik vind dat je niet een PR-bureau moet inhuren voor je naamsbekendheid, geef ik je mijn 3 belangrijkste redenen.
Drie redenen om niet een (krankjorum duur) PR-bureau in te huren voor jouw naamsbekendheid:
- Een PR-bureau is geen garantie voor groei in je naamsbekendheid. Als ondernemer wil je geen vreselijk duur PR-bureau inhuren voor louter commerciële boodschappen. Want een PR bureau ziet de publiciteit voor jouw bedrijf opzoeken als iets waar altijd commerciële uitingen of dus betaalde publicaties aan verbonden zijn. Een duur PR bureau is er namelijk bij gebaat dat jij zo veel mogelijk communicatiemiddelen in gaat zetten om in het nieuws te komen. Want dan gaat de teller tikken… En elke commerciële publicatie is kassa voor dit PR bureau, maar niet per definitie voor jou. Je bent nooit verzekerd van het feit dat jouw kassa gaat rinkelen, omdat je niet weet of jouw potentiele klant wel al die reclamefolders in de bus, op Facebook of reclamespotjes op de radio wel meekrijgt. En het kan zelfs averechts werken.
- Een (duur) PR-bureau staat te ver af van jouw bedrijf. Zij weten niet wat jij er allemaal voor over hebt gehad, hoe hard je geknokt hebt voor je bedrijf, hoe pijnlijk en ook hoe leerzaam je tegenslagen zijn geweest, wat je allemaal hebt gedaan om te zijn waar je nu bent. Jij kent jouw klanten precies en – als het goed is – weet jij als geen ander je ideale klant precies en tot in details te beschrijven. Een duur PR-bureau moet niet alleen jou, maar ook jouw medewerkers en jouw bedrijf en je diensten eerst leren kennen. Het kan zo maar een jaar duren voordat jullie een beetje op elkaar ingespeeld zijn. En dan nog; het kan voorkomen dat de echte klik er nooit komt. Of dat zij nooit aan free publicity denken als het om jouw bedrijf gaat, omdat de kassa voor hen dan niet voldoende rinkelt… En dit PR-bureau en zijn medewerkers willen natuurlijk dat jij zo lang mogelijk afhankelijk van hen blijft. Dus waarom zouden ze inzetten op gratis publiciteit?
- Pure commerciële PR werkt eerder in je nadeel dan in je voordeel. Commerciële boodschappen van dat dure PR-bureau strijken mogelijke klanten tegen de haren in. Je mogelijke klant kan zich irriteren aan je reclameboodschappen. Brrr…
Wat jij wél wilt bereiken, is dit: Je wilt natuurlijk dat mogelijke klanten je leren kennen, je leuk vinden, en vervolgens jou gaan vertrouwen, om vervolgens klant bij jou te worden. Je kunt nieuwe klanten aan je leren binden door kennis te delen en waarde te geven (en daarmee vertrouwen), die jij als bedrijf zelf via free publicity verspreidt… Dat mensen een warm gevoel bij je krijgen… precies dát is natuurlijk wél graag wat jij wilt!
Linda Graanoogst, publiciteitscoach en trainer bij Met Gemak In Het Nieuws