“Oh, wat een ge-wel-dig NIEUWS!”. De stem van de salestijger sloeg ervan over.
“Dit heb ik echt NOG NIET EERDER MEEGEMAAKT. Nergens, ik zweer het je!” – kirde hij verder. Zijn blikkerend wit gebit stak scherp af bij zijn zongebruinde huid.
Zijn knalblauwe ogen straalden. Het leken wel laserbeams.
Allemachtig.
Soms zijn er van die momenten dat mensen helemaal gaan jubelen.
Mijn collega van de verkoopafdeling had dat zo nu en dan.
Kwam-ie ons tikkende zenuwcentrum zo bij ons binnen sjezen met zo’n enoooorme big smaaaijjjjl op zijn snuit.
Helloooow ladies… Oh, ent djentullllmen.
En altijd ging het om een advertentie die –ie had weten te verkopen.
Nou ja, vrijwel altijd.
Verkooppraatjes – dat is waar wij journalisten nou net niet warm voor lopen.
Zeker niet als het om eigen verkoop gaat.
Tuurlijk. We waren blij dat hij verkocht had, want onze lokale krant was immers afhankelijk van alle verkochte advertenties.
Hoe anders was dat bij die grote dagbladen, dacht ik toen nog – naïef.
Inmiddels weet ik wel beter.
Want adverteerders hebben zeker wel macht.
Ook bij landelijke kranten.
Yep.
Tegelijkertijd is het ook niet zo dat ze alle macht hebben om de hele redactie te piepelen. Com’ on. Niet alles is te koop.
Daarom blijft een publicatie in een toonaangevende, landelijke krant zo veel beter dan reclame. Of een advertorial, waar je als ondernemer per definitie te veel voor betaalt, want niemand leest noch waardeert het als een ‘echt artikel’.
Stay tuned,
P.S. Wil jij weten wat er voor nodig is om jouw bedrijf, boek of dienst in het nieuws te krijgen? Boek dan een strategiegesprek. Weet je meteen hoe je jouw verhaal aan de journo weet te verkopen.