Kom tot de kern – met gemak.

Kom tot de kern – met gemak.

Volgende maand organiseer ik de Pak de Pers Challenge. Dit keer niet in 4 dagen achtereen, maar in 4 weken. 

Deelnemers die de vorige keer meededen, waren super enthousiast.
“Linda! Wat geef jij veel weg!” 
“Ik heb nooit erbij stil gestaan dat ik zelf zo veel invloed heb op wat journalisten over mijn bedrijf schrijven!” 
“Mijn mediapitch staat nu als een huis!”

Als eerste beginnen we met de eerste letter van mijn GEMAK-methode. Wil je weten waar die eerste letter voor staat? 

Een tipje van de sluier…
PR-bureaus vragen er vast naar – als zij hun vak verstaan – bij de intake. 
Ik doe dat in elk geval wel. 
Niet iedereen heeft het antwoord op die vraag zo paraat. 
En omdat dat zo is, komt de ongetrainde ondernemer met moeite in de media, laat staan: met gemak in het nieuws.

TIP
Hoe helderder jij communiceert, hoe groter jouw bereik. Schrijf met pit, kort en krachtig, kernachtig. 
Formuleer jouw mediapit-sssjjj. 😉 
Bouw jouw kernboodschap op.
Bouw ‘m uit. 
Benut de tijd die de journalist jou gunt.

Kernachtig versus kort-van-stof
Een journalist bevraagt jou graag. En is kritisch, zeker als hij of zij niet ‘het juiste antwoord’ van jou te horen krijgt. 
En de journo komt graag zo snel mogelijk tot de kern van het probleem, dat jij weet te schetsen en onder de aandacht brengt in – bijvoorbeeld – een persbericht. 

Verwoord daarom zo helder mogelijk in jouw persbericht en externe communicatie (e-mail, blog of LinkedIn-post) het (maatschappelijke) probleem, jouw probleemanalyse en het bruggetje naar jouw oplossing. 

Ken jij het verschil tussen kernachtig en kort-van-stof zijn, zodra jij de journo een reactie geeft? Als je kort-van-stof of korzelig reageert, kan het behoorlijk defensief overkomen. Dan sta je meteen 2-0 achter. Formuleer je kernachtig en ben je bereidwillig er meer over te vertellen – laat je dus de deur open staan voor een verder gesprek – dan merken de redacteuren en daarmee jouw luisteraars, kijkers en lezers dat ook. Maak jouw punt, kom tot de kern en ervaar het gemak. 

Linda Graanoogst
P.S. Wil je weten waar die eerste letter voor staat? Reageer dan op dit bericht.

P.P.S. Als je mee wilt doen aan de 4 weken lange Pak de Pers-Challenge, laat het me dan ook weten. Stuur jouw reactie naar mij door.


 

 

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.