Ben jij verantwoordelijk voor de communicatie voor jouw onderneming? Zet jij regelmatig social media in, in de hoop onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep? Wil jij meer naamsbekendheid of weten hoe je deze in 1 klap kunt vergroten?
Leer dan de 5 GEHEIMEN voor een AANTREKKELIJK ofwel #SexyPersbericht!
Heb je al eens een persbericht overwogen? Ja? En… lukte het om voorbij de gatekeeper (de journalist) te komen, of beter nog, dankzij de journalist het nieuws te halen? Of lukte het je tot nu toe nog niet…? Dan wordt het HOOG TIJD om deze 5 geheimen te weten te komen!
5 geheimen voor een aantrekkelijk persbericht:
- Boeiend beeldmateriaal
Waar blijft jouw persbericht zonder foto? Wat denk je dat een journalist doet als hij kan kiezen uit:
a. een persbericht zonder foto;
b. één mét foto;
c. een persbericht met een aansprekende, opvallende foto…
Op de redactie bij de krant riep ik vaak: ‘Geen beeld? Geen geluid!’ Ofwel: als je geen beeldmateriaal meestuurt, is de kans op plaatsing stukken lager. En als je jouw lezerspubliek wilt aanspreken, doe dat dan met (professionele) foto’s. Zorg voor boeiend beeldmateriaal! Mocht je zelf niet weten hoe je daarvoor kunt zorgen, schakel dan een professioneel fotograaf in. Die weet er wel raad mee. Het hoeft niet de wereld te kosten en bovendien, zo’n foto betaalt zichzelf terug. Zeker als jouw #sexypersbericht door dat boeiende beeldmateriaal gratis geplaatst wordt.
- Knappe kop
De meeste mensen scannen de krant en online (nieuws)sites. Als eerste kijken ze naar de foto, daarna naar de kop (titel) boven het artikel. En daarna volgt vaak het foto-onderschrift. Een ‘knappe kop’ boven jouw persbericht is van levensbelang voor de mogelijke plaatsing. Zorg voor een pakkende kop, die de lezer uitnodigt, nieuwsgierig maakt of triggert. Door een tegenstelling of ogenschijnlijke tegenspraak, bijvoorbeeld. Maar geef geen ruimte aan dubbelzinnigheid.
- Flitsend fotobijschrift
Een foto-onderschrift of – bijschrift is meestal het derde onderdeel bij het krantenartikel dat bekeken wordt. Zorg er daarom voor dat het een flitsende tekst is. Stel jezelf de vraag wát of welk nieuwtje van jouw persbericht de lezer uitnodigt om verder te lezen. Geef deze teaser ruimte in jouw fotobijschrift, zodat de lezer doorflitst naar de lead, de eerste alinea van je persbericht.
- ’n Lekker leesbare lead
Een lekker leesbare lead, wie wil dat nu niet? In die lead, de dikgedrukte tekst net onder de kop, staan de 5 W’s en de H: de Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en de Hoe. Die informatie ontbreekt nooit. Begin bijvoorbeeld eens met een stelling, en adresseer die aan de spreker, je hoofdpersoon in het persbericht.
- Spannend citaat
Heb je alle bovenstaande punten aangepakt? Dan kan een scherp, spannend citaat in de broodtekst ervoor zorgen dat de lezer geboeid blijft. Een spannend citaat als tussenkop, mits kort en krachtig, zorgt voor lucht in de bodytekst bovendien. En maakt dat de lezer geboeid blijft, tot de laatste punt.
Meer weten? Neem gerust contact met me op via twitter @LindaMiriam of meld je aan voor de volgende workshop HOE SCHRIJF IK EEN SEXY PERSBERICHT?
Linda Graanoogst, journalist & publiciteitscoach, trainer bij www.metgemakinhetnieuws.nl