Ken je de Nothing Box? Van cabaretier Mark Gungor, het verhaal van de twee breinen? Bekijk hier de video! Hilarisch. Zeker als je ‘m voor de derde keer ziet. Mark verklaart waarom mannen heel goed zijn in ‘Niks Denken’ en helemaal verdwijnen in hun box waarin Niets Is.
Het is een Kunst. Om aan helemaal niets te kunnen denken.
Na jaren veel gedacht te hebben, kan ik ook wel eens in die Nothing Box belanden. Het is simpeler dan het lijkt. En toch ook ingewikkeld. En weer niet.
Maar goed, ik ga je niet vermoeien met hoe je een compleet én kalm ZENNNN-gevoel bereikt, want daar gaat het nu ff niet over. Mannen zijn nu eenmaal beter in zo veel dingen, dan vrouwen. (Alle mannelijke lezers zitten nu driftig knikkend achter hun scherm. Dames, wees gerust, lees nog ff verder.)
Neem bijvoorbeeld: De Televisie.
Of: De Radio.
De Krant.
Mannen zie je daar.
Mannen hoor je daar.
En we lezen over Mannen.
Vooral witte, blanke mannen van 45+ en ouder, zijn in de traditionele media te zien.
Bizar en nog altijd waar.
Waarom eigenlijk? Durven vrouwelijke experts minder? Blijven ze last hebben van de plakkende vloer, de kinderen, hun verplichtingen en bezigheden thuis, zodat ze niet verder komen en niet door dat ‘glazen plafond’ breken? Zijn mannen beter in gedachteloos de sprong maken, risicovoller dan vrouwen? Pakken ondernemers (m) elk project serieuzer op dan ondernemers (v), en gaan ze net als de Nederlandse Tony Robbins hakka-tjakka-doorrrr? Halen zij daardoor betere omzetten, omdat ze idioot grote doelstellingen creëren, met dito (omzet)doelen en weelderige winstplannen maken? Of is dit alles een verkeerd frame? Klopt het wel? Of niet? Vertel jij het me maar.
En over wie je nog minder hoort, ziet en leest: LHBTIQ+
Daarom hielp ik – met veel liefde en plezier – Claire, een transvrouw onlangs ook met haar docu in wording: De Oversteek. Het persbericht dat ik schreef werd meerdere keren 1-op-1 geplaatst en werd opgepikt door diverse media. En Claire kreeg ook een interview op de radio. Een mooi begin.
Terug naar mijn stelling: Mannen. Zijn. Nu. Eenmaal. Anders. En. Beter.
Feit is: doorgaans zijn mannen zichtbaarder in de media dan vrouwen. En blanke mannen zijn nog zichtbaarder dan Lesbiënnes, Homoseksuelen, Biseksuelen, Transgenders, Intersekse en Queer personen.
Wat vind jij daarvan? Of viel het jou niet eerder op? Waar het voor jou (en mij) schuurt, of pijn doet, daar zit de groei. Ook persoonlijk.
Mark my words. Mark Gungor maakt graag gebruik van al deze vooroordelen, aannames; noem het: de klassiek vermeende verschillen tussen mannen en vrouwen.
Trouwens, er bestaat een klasje, dat speciaal is aangesteld, weet ik, voor gekleurde, niet-autochtone Nederlanders. Heel nobel, en goed dat het er is. Ik juich het zeker toe. Tegelijkertijd vrees ik dat we De Omwenteling in het medialandschap daar niet mee gaan redden.
Als vrouw én publiciteitsexpert stoor ik me eraan dat vooral die witte kerels er zitten. (Nu knikken alle dames driftig met me mee. En… no offence, als jij als witte 45-plusser (m) dit nu leest.)
Zeker omdat vaak genoeg ‘experts’ aan tafel schuiven die LANG niet ALLES weten van dat onderwerp waar ze nu net voor geïnterviewd worden. Nee, ze zitten daar om 1 reden: de (digitale) kaartenbak van de journalist. Als je eenmaal in de kaartenbak zit van die journalist/redactie, dan kan het hard gaan. En als je een vlotte babbel hebt, en er leuk en verzorgd uitziet, gaat het nog een tikkie sneller. Ook dat is de realiteit.
“Moet ik dan nu de handdoek in de ring gooien, Linda?”, hoor ik je vragen. Nope. Stop die handdoek maar in die Nothing Box, mocht je (m/v) er 1 hebben. En laat ‘m opgaan in Het Niets. ?
Tip
Experts (zoals jij, ja) die een Kennis-sessie, een Masterclass, VIP-dag of het tweedaagse Pak de Pers-event bij me gevolgd hebben, weten van mij dat ik altijd zeg: “Een NEE is een begin van een JA, als het op persbenadering aankomt”. (En alleen bij persbenadering, hè.)
Wat maar wil zeggen: als jij een afwijzing krijgt, vraag op een vriendelijke manier naar de reden waarom jouw persbericht, opiniestuk of ingezonden brief is afgewezen. Vraag direct aan de redacteur waar het aan schort in jouw persbenadering. Kortom: wat is ervoor nodig om een JA te krijgen? Wat moet je aanpassen, anders doen, wel doen, niet doen…? Leer van de journalist waar jij jouw verhaal kunt aanscherpen. Schrijf jouw leerpunten op en doe het de volgende keer anders en beter. ?
Succes verzekerd, de volgende keer!
Linda Graanoogst,
publiciteitscoach en oprichter van Met Gemak In Het Nieuws
P.S. Mocht het zo zijn dat je pissig wordt om mijn stelling: ‘Mannen zijn nu eenmaal anders en beter’, ga dan kijken wat jij er zelf aan doet om dit (media)beeld te veranderen. Jouw irritatie is immers een goede drijfveer om in actie te komen. Dus: wat let je?