Misschien denk je dat media-expertise alleen is weggelegd voor doorgewinterde PR-experts en de communicatiekanjers van deze wereld. Niets is minder waar. Ook jíj kunt een media expert worden. Die media expert zit namelijk al in je, je hoeft hem alleen nog even naar boven te halen. Hoe? Door een aantal vaardigheden aan te leren, sommige kwaliteiten verder te ontwikkelen én ze met een vleugje flair toe te passen… te beginnen bij:
De basics
Toch vergeten mensen het nog wel eens. De nummer 1 voordat je met de media aan de slag gaat, is je in jouw doelgroep verdiepen. Wie zijn ze? Wat zijn hun problemen? Welke oplossingen bied jij hiervoor en in het kader van free publicity… wat lezen, luisteren en kijken zij? Want als je dit weet, kun je precies bepalen met welke boodschap je via welk medium je doelgroep kunt bereiken.
Vind de nieuwswaarde in je bedrijf
Wat je ook wil tackelen is weten wat jouw nieuwswaarde is. Want wil je de aandacht van de journalist kunnen grijpen én vasthouden, dan moet je wel wat te vertellen hebben. Iets origineels. Wat maakt dat jouw verhaal eruit springt? Wat maakt het nieuwswaardig? Nieuwswaarde draait om het bieden van informatie, een verhaal dat een grote groep mensen interesseert. Iets unieks, origineels, relevants of juist contrasterend, dus prikkelends.
Stel jezelf eens een aantal vragen, bijvoorbeeld:
- Is mijn bedrijf de eerste die iets doet, maakt of introduceert?
- Heeft mijn verhaal invloed op een groot publiek of juist een bepaalde sector?
- Brengt mijn dienst of product grote veranderingen in beweging?
Kun je op deze vragen volmondig ‘Ja’ zeggen? Dan heb je zojuist de media-expert in jezelf gevonden.
Media expert = Taaltovenaar
Nieuws herkennen in je bedrijf is een goede start om met gemak in het nieuws te komen. Maar om een echte media expert te worden, moet je ook je verhaal op de juiste manier weten te brengen. De boodschap van je verhaal moet je helder, boeiend, overtuigend en consistent voor het voetlicht brengen. En dat vraagt om meer dan alleen correct Nederlands, dat vraagt om een beetje magie.
Drie schrijftips van de ene media expert voor de ander
- Kies: Kies één onderwerp en één invalshoek per keer.
- Houd het kort: Houd je zinnen kort. Ellenlange zinnen en alinea’s zijn moeilijker te begrijpen. Zo voorkom je dat de aandacht van je lezers zo de deur uit vliegt. #whoosh
- Houd het simpel: Gebruik geen onnodig moeilijke woorden of vakjargon. Houd het begrijpelijk, schrijf (bijna) zoals jij zou spreken.
Verplaats je…
… in de journalist. Daar is geen hokuspokus voor nodig, maar wel de ABRA-CABABA waar ik in mijn webinars over vertel en waarmee jij het brein van de journalist activeert. Een media expert begrijpt dat journalisten op zoek zijn naar verhalen die hun publiek boeien. Om de aandacht van een journalist te trekken en vast te houden moet je begrijpen wat hen interesseert en hoe zij hun werk benaderen. Jouw verhaal moet de juiste ingrediënten hebben wil jouw toverdrank 😉 het gewenste effect hebben op de journalist.
De ingrediënten die je nodig hebt zijn
- Een Haakje: jouw verhaal moet iets nieuws of een originele, of contrasterende invalshoek hebben, aansluitend bij de actualiteiten.
- Feiten en Cijfers: journalisten zijn op zoek naar betrouwbaar en geloofwaardig nieuws. Ondersteun je verhaal met cijfers en statistieken; zo wek je vertrouwen en geef je body aan je verhaal.
- Gemak: redacties staan onder grote tijdsdruk, zorg ervoor dat je verhaal makkelijk op te volgen of te publiceren. Deel contactinformatie, quotes en aanvullende bronnen die ze kunnen gebruiken zonder veel gedoe.
Doe als Cupido
Niet elk verhaal is geschikt voor elk medium. Een media expert weet dat elk medium zijn eigen format, stijl en publiek heeft. Voor maximale impact wil je dus jouw nieuws gericht en selectief aanbieden bij media die passen bij jouw boodschap. Wil je het echt goed doen, dan kijk je niet alleen naar het medium als geheel, maar verdiep jij je ook in welke journalist schrijft over welk onderwerp. Je doet dan eigenlijk wat Google doet met haar persoonlijke advertenties… maar dan op een ethische manier 😀
Maar succesvol de pers benaderen gaat verder dan het juiste poppetje mailen. Want goede persrelaties zijn goud waard zijn. Wanneer je aan journalisten denkt, denk dan niet aan onbenaderbare entiteiten in een ivoren toren, maar zie ze als gewone mensen die ook wel eens hun telefoon per ongeluk in het toilet laten vallen. Wees vriendelijk en bouw een echte band op. Je kunt ze gewoon benaderen. Zeker wanneer je een compliment uitdeelt of oprecht interesse toont in de persoon en zijn/haar werk.
Een media expert leunt niet achterover
Wachten tot de pers op je afkomt, is als wachten op de dag dat Pasen en Pinksteren op een dag vallen. Wil je dat er iets gebeurt, dan zul je in de actiestand moeten komen. Als media expert ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen succes en moet je zelf de touwtjes in handen nemen. Wil jij weten hoe je dat aanpakt en wil je stap voor stap hierin begeleiding krijgen? Neem dan contact op.
Linda Graanoogst
PR expert, MediaTrainer en oprichter van Met gemak in het nieuws