Stel 1 probleem centraal in jouw persbericht

Stel 1 probleem centraal

Ik kreeg in het verleden nogal eens persberichten onder mijn neus geschoven met de vraag of ik er ‘even naar wilde kijken’. 

Nu kan ik natuurlijk proberen mijn vaste lasten te betalen door in een smeekbede mijn bank persoonlijk op te roepen om een substantieel geldbedrag op mijn rekening te laten verschijnen, en me vervolgens vast te klampen aan de hoop dat er een dito bedrag op mijn lopende rekening getoverd wordt, zodat ik het daarna onder mijn hypotheekverstrekker, verzekeraar, de supermarkt, of de pianojuf van mijn dochter kan verdelen. Een sprookje. 

Ja, dat ‘even naar kijken’-sprookje, dat werkt niet. Voor niemand. 

Maar als ik jou 1 tip hierbij gratis kan geven voor jouw persbericht, is het deze:
Stel in jouw bericht aan de pers 1 probleem centraal. 

Wat bedoel ik daar precies mee?
Ik zie en zag nogal vaak dat de auteur van zo’n persbericht verschillende onderwerpen of insteken belichten wil. En omdat-ie niet wil kiezen, gooit-ie alles in 1 stukkie tekst waar zo veel informatie in staat dat de journo door het bos de bomen niet meer ziet. 

Gemiste kans. 
En nee… ook dat werkt niet. 

Dus kies 1 onderwerp, dus 1 probleem en stel dat aan de kaak. Onderbouw het met feiten, meningen, cijfers, onderzoeken… maar houd het bij 1 centraal probleem. En maak het tastbaar, relevant. 

Zo zag ik via Twitter – ja, ik weet het, #oldskoolmediakanaal, en ja; journalisten verkeren daar, dus dat is de reden om er nog op te zijn – een oproep aan het middelbaar beroepsonderwijs: “Verminder terugtrekkers na aanmelding”. 
Nieuwsgierig aagje dat ik ben, klikte ik op de link. Blijken er – zo schreef die organisatie – veel mbo-studenten zich in te schrijven voor een mbo-studie en toch – Bummer! – op het laatste moment af te haken. 
Best een mooi onderwerp voor een persbericht, ware het niet dat relevante data ontbraken. Zo stond er over het aantal terugtrekkers in dat stukkie tekst niet het percentage of het aantal afhakers ten opzichte van inschrijvers te lezen, maar slechts dat het ging om een ‘fors’ aantal. Tja, met vaagheden halen ze de krant niet.  (Stiekem tip 2). 
Echter: het onderwerp, namelijk het probleem dat die mbo-studenten zich vroegtijdig terugtrekken, is duidelijk geformuleerd als 1 centraal probleem. En daarmee nieuwswaardig, want ik ben ervan overtuigd dat veel mensen/organisaties/overheden dat nog niet weten. 
Of wist jij het al?

Met welk onderwerp wil jij in de media komen? Weet jij dat al?
Welk probleem stel jij aan de kaak?

Dat is een van de onderwerpen die ik met jou persoonlijk bespreek als jij bij mij een strategiegesprek boekt. En ik help jou het laaghangende free publicity– fruit te plukken. 
Meer weten?

Boek ‘m hier!

Wees er snel bij, want tijdelijk geef ik jou en 9 andere snelle beslissers die 50 euro extra bonuskorting met de code: JAikwilMGIHN .

Op jouw publiciteit!

Linda – link met mij op LinkedIn – Graanoogst
P.S. Opent de link naar het supersonische strategiegesprek niet? Plak deze dan in jouw browser: https://metgemakinhetnieuws.nl/aanbod/strategiegesprek/ en boek jouw persoonlijke gesprek meteen in. 

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.