Ben jij een autoriteit op jouw vakgebied en wil jij als expert in de publiciteit komen met je nieuwe boek, dienst, product of evenement? Free publicity is een krachtige manier om in de spotlights te komen, je doelgroep te bereiken en je expertstatus te vergroten. Realiseer je echter wel dat free publicity zich niet laat dwingen en dat er een lange adem voor nodig is. Het vergt immers geregeld aandacht en actie.
In de praktijk kom ik nogal eens experts tegen, die keihard werken aan een boek of een nieuw product, maar dan denken dat – wanneer het boek of product klaar is – de media in de rij staan om er direct aandacht aan te besteden. Of de aanstormende auteur denkt dat de uitgeverij ervoor gaat zorgen dat hun boek bij Pauw of Jinek aan tafel wordt besproken.
Nou, dan moet ik je uit een droom helpen… was het maar zo eenvoudig…
De hamvraag is natuurlijk: hoe werkt het dan wél? Jouw eerste prio is dat je van tevoren goed nadenkt over jouw publiciteitsplan, strategie en wat je daarmee wilt bereiken. Je kunt natuurlijk je uiterste best doen om bij RTL Late Night of Jinek aan tafel te komen. Dat klinkt leuk en sexy, maar als jouw doelgroep niet naar Humberto of Eva kijkt, dan schiet je er niets mee op. Denk dus goed na over wat je doelgroep is en met welke media je die kan bereiken. Er zijn vele mogelijkheden; lokaal, regionaal, landelijk, radio, televisie, kranten en vakbladen.
Stel jezelf de vraag:
‘Welke media passen bij mijn doelgroep en natuurlijk bij mij als expert?’
Ga op zoek naar je nieuwswaarde! Nieuwswaarde is de belangrijkste voorwaarde voor aandacht van de media. Denk daarom na over jouw verhaal en wat er bijzonder aan is. Kun je aanhaken op een actualiteit? Bedenk daarbij wat jouw kernwaarden zijn als expert. Wat is de rode draad in jouw (bedrijfs)verhaal? Als je dat eenmaal weet, bouw je daaromheen een publiciteitsplan.
Daarbij kun je verschillende aspecten aan de orde laten komen. De ene keer kies je ervoor om met ‘zacht nieuws’ te komen. Bijvoorbeeld over waarom je iemand met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt. En de volgende keer schrijf je een opiniestuk waarin je het UWV oproept om het bedrijven zo makkelijk mogelijk te maken om kwetsbare werknemers een kans te geven. Belangrijk is te focussen op waar jouw onderneming voor staat en dat herkenbaar terug te laten komen, in tekst en in beeld. Wanneer jij over deze onderwerpen gaat nadenken, kom je tot verrassende inzichten en ideeën.
“Publiciteit is een marathon”
Wat je in elk geval goed moet onthouden, is dat free publicity een marathon is en géén sprint. Daarmee bedoel ik: het is iets waar je veel voor moet trainen en waarbij je de lange termijn voor ogen moet houden. Om het optimale resultaat te bereiken, zul je meer dan eens op de poort (van de journalist) willen kloppen. Zorg ervoor dat je het grote plaatje blijft zien, ook als niet al je persberichten direct gepubliceerd worden. En wanneer een artikel of opiniestuk eenmaal is geplaatst, levert het bovendien wat op! Kijk ter inspiratie maar naar deze tweet van senior consultant Magdeleen Sturm van Lysias Advies:
Wat is jouw strategie om de media te bereiken? Heb jij al eens nagedacht over hoe jij de media wilt benaderen? En hoe je ze daadwerkelijk bereiken kunt? Welnu, als jij mij als ervaren journalist en publiciteitsexpert wilt inzetten om…
- een blik te werpen op jouw kansen in de media
- te onderzoeken waar voor jou het laaghangende fruit te plukken is
- te horen waarin jouw nieuwswaarde schuilt…
- hoe jij de pers kunt benaderen
- welke eerste stap ervoor nodig is om tot actie over te gaan,
maak dan een afspraak en plan een strategiegesprek in!
Linda Graanoogst, publiciteitscoach en oprichter van Met gemak in het nieuws