Maandag 8 juni, 09:58 uur. Ik staar naar mijn zoomscherm, ietwat gespannen. Lichte hartkloppingen en klamme handjes. Want een van mijn grote voorbeelden uit de journalistiek interview ik zo voor mijn boek. De digitale klok tikt de minuten weg. Nog anderhalve minuut. Ik zucht. Mijn ademhaling is wat onrustig, merk ik. Okee, Linda, cool down. Hij is ook gewoon een mens. Adem in…. Adem uit…
Ik doe een laatste check. Vragenlijst? Check. Goede internetverbinding? Check. Zit mijn haar goed? Check. Voldoende water in mijn glas? Check.
Smile ? Linda. Smile.
Hm.
Ik schraap mijn keel.
‘k Neem een slokje water.
Dan bedenk ik: is het ijs al voldoende gebroken? Ja, check. We hebben afgelopen week al wat heen-en-weer gemaild en hij heeft me extra informatie gestuurd om me in te lezen. Heb ik me voldoende verdiept in hem? Check. Weet ik waar de laatste talkshow Op1 met hem als presentator over ging? Ja-ze-ker, check!
Oké, ik vind dit spannend. Check.
Ik neem nog een slok water.
Adem in, adem uit, mantra ik mezelf toe.
Nog een keer.
Ik zeg tegen mezelf: “Het is helemaal okee om dit spannend te vinden. Een beetje adrenaline helpt om tot een super goed interview te komen.” En daarnaast…
Mijn vragenlijst heb ik naast mijn beeldscherm liggen.
Ik weet wat ik moet zeggen.
En dan zet ik mijn intentie:
* Het is een waardevol interview,
waarin we van elkaar kunnen leren én
met plezier elkaar beter leren kennen. *
En dan komt hij in beeld. In de zoom call. De zenuwen gieren door mijn keel. Ik glimlach ze weg. In 1 oogopslag zie ik: hij is zichzelf, ontspannen, thuis in Utrecht. En… #BadHairDay. Definitely.
En hoewel we allebei 30 minuten voor dit interview vrij hebben gehouden, spreken we zo’n anderhalf uur met elkaar, over media, publiciteit voor ondernemers en wat hij experts adviseert om in de pers te komen. Het is een heel leuk gesprek. Informatief. Onderhoudend. Gezellig. Fijn.
En het verrassende is: hij geeft precies dezelfde adviezen als ik aan kennisondernemers, auteurs en consultants, die in het nieuws willen komen. Een feest van herkenning. Aan het eind van het interview zegt hij: “Zeg Linda, ik vind het leuk als je me op de hoogte houdt. En contact houdt. Wil je dat doen?” Ik glimlach breed in de camera. “Ja, natuurlijk!”
We danken elkaar en met een lach van oor tot oor sluit ik de zoommeeting af. Een euforisch gevoel overvalt me. Wauw… ik interviewde net Charles Groenhuijsen voor mijn ‘Met gemak in het nieuws’ – boek.
Yes! YES, YES!!!, roep ik hardop, vuisten in de lucht!
I DID it!
Tip
Onderneem actie… want hoe spannend iets ook mag lijken. Het universum beloont actie. En JA journalisten zitten op jouw verhaal te wachten… Dus benader die redacties, waar jij van weet dat jouw verhaal van waarde kan zijn. En mocht het niet in 1 keer lukken; vraag dan wat er in jouw verhaal wél voor nodig is om wél in dat blad/radio- of tv-programma te komen. Of… boek een strategiegesprek met mij, zodat je precies weet of jouw verhaal nieuwswaardig is.
De gouden tip van Charles Groenhuijsen
Wil jij weten wat de gouden tip was van Charles Groenhuijsen voor ondernemers? Die verklap ik op dinsdag 23 juni aanstaande, in de Pak de Pers-dag. Van 10:00 uur tot 16.00 uur gaan we aan de slag en leer ik jou de fijne kneepjes van Free Publicity (en hoe je daarmee voor de groei van je naamsbekendheid en van je bedrijf zorgt).
Ben jij bereid om aan jouw verhaal te werken én wil jij leren hoe je met gemak blijvend in het nieuws komt? Boek dan nu meteen je ticket voor dinsdag 23 juni, om jouw plek veilig te stellen voor het online Pak de Pers-event. Tijdelijk voor maximaal 8 personen, tegen een gereduceerd virusvrij tarief. ?
Meer info? Klik hier! Wacht niet langer. Want het universum beloont ACTIE.
Tot dan!
Linda