Hoe Jamie Cullum de wereld veroverde.
Heel goed herinner ik me de eerste kennismaking met Jamie Cullum. Ik was op dat moment journalist bij de lokale omroep en had mijn eigen radioprogramma op de zondagmiddag. Ik studeerde daarnaast aan de Utrechtse Hogeschool voor Communicatie & Journalistiek en had nog zo’n anderhalf jaar te gaan.
Op een namiddag was ik in de studio met de eindredacteur en we spraken over muziek. Ik vertelde hem over Jamie Cullum. Hij reageerde verbaasd: “Hoe ken jij die man nu? Hij is pas net bezig…”
Maar die tot dan toe redelijk onbekende muzikant was me opgevallen. De pianist had namelijk een onorthodoxe manier van ‘de wereld veroveren’. Jamie vroeg via een hyper-lokale weg aandacht voor zijn muziek:
- in de wijken overal in Almere kwam ik posters tegen waar hij – met zijn piano – op stond.
- op de redactie van de lokale omroep hadden we meerdere persberichten én muziek van hem ontvangen.
- deze truc paste hij door heel Nederland toe.
En als het dan ook nog fijne muziek is, blijft het je nog beter bij.
Wat leerde mij dit?
Dat de kracht van publiciteit creëren ook via de lokale pers kan gaan. En dat dit heel slim en verfrissend is om te doen. En bijzonder goed kan uitpakken. Een jaar later heb enorm genoten van Jamie’s optreden in een uitverkochte Heineken Music Hall. He owned the stage…
Welke les zou jij, kennisondernemer/expert, hieruit kunnen trekken?
Stel jezelf de vraag welke vorm van publiciteit voor jou effectief is. Dat wil zeggen: als jij weet waar je doelgroep zit, wat zij kijken/lezen/luisteren, dan weet je welke kanalen voor jou werken.
Wanneer jij volledige focus op je publiciteit hebt, liggen jouw kansen dan bij de:
- Landelijke pers?
- Regionale pers?
- Lokale pers?
- Vakliteratuur of…
- Elders?
Zou jij net als Jamie Cullum er verstandig aan doen om via de lokale pers je naamsbekendheid te vergroten? Of juist niet? Welke eerste stap zet jij om je naamsbekendheid te vergroten?
Op jouw publiciteit!
Linda Graanoogst, oprichter van Met Gemak In Het Nieuws