Al dagen verschijnt er tegen het einde van de middag een mannetje met een elektrisch karretje in onze straat.
In dat karretje ligt er telkens een hoop zand, wat klinkers en terrastegels, een schep en een mini-jukebox. Hij parkeert zijn duurzame autootje steeds zo dicht mogelijk bij de voortuin van onze overburen, om zo min mogelijk stappen van zijn karretje naar zijn tijdelijke werkplek te hoeven maken.
Want dat scheelt energie, aandacht en tijd én de kans dat het product verstuift – nog voordat het op zijn bestemming is.
Als ondernemer kan jou dit laatste bij persbenadering ook bezighouden: hoe zorg je ervoor dat jouw energie, aandacht en tijd in jouw free publicity, een stroom aan publicaties en daarmee nieuwe klanten oplevert?
Want vaak genoeg verstuift jouw inspanning om tot een publicatie te komen nog voordat jouw persbericht de journalist bereikt.
Omdat je niet weet hoe je redacties moet benaderen.
Omdat je niet weet wat je een journalist kunt vertellen, over jouw boek, jouw bedrijf, jouw dienstverlening.
Omdat je niet weet waar jouw nieuwswaarde in schuilt.
En dan laat je het maar zitten.
Want jouw mindset helpt jou ook niet om er tóch voor te gaan, om toch de pers te pakken.
Best zonde, vind ik.
Want met het verstuiven van jouw inspanning – eenvoudigweg omdat je niet weet hoe – verstuift ook jouw droom om dat grote publiek te bereiken.
En dat is de dood in de pot voor ondernemende types zoals jij.
Weet je… ik ben ervan overtuigd dat jij – net als ik – de wereld mooier, beter, duurzamer of schoner wil maken. We willen daarom impact hebben; dat grote(re) publiek bereiken.
Dat heeft overigens niets met ego te maken. Je hebt wel jouw ego nodig om jouw podium te pakken, maar als jij alleen maar vertelt hoe ge-wel-dig jij bent, in plaats van waar jij van waarde bent voor de maatschappij, kom je niet in de krant, op radio of tv.
Persbenadering is i.m.h.o. daarom echt voor bescheiden experts, die het verschil willen maken. Voor ondernemers en auteurs die daadwerkelijk van waarde zijn, met bewezen successen, maar geen idee hebben hoe ze dat op een succesvolle manier verder kunnen uitdragen.
Op jouw zichtbare succes!
P.S. zelf verscheen ik onder meer in NRC, de Telegraaf, KEK mama, en bij de lokale en regionale omroep (radio en tv), omdat ik ooit besloot dat het handig was om zelf aan het roer te staan van mijn succes. En niet mijn dromen voor een betere wereld te laten verstuiven, maar mijn pad mee te plaveien. Als je 1:1 met mij wil sparren, hoe jij dat aanpakt, boek dan een persoonlijk strategiegesprek.