Gebruik jouw inlevingsvermogen bij 'lastige journalisten'

Gebruik jouw inlevingsvermogen bij ‘lastige journalisten’

“Vre-se-lijk! Ronduit VRESELIJK!” 
“Wat maakte dat het vreselijk was voor jou?”

“Ik kreeg een sneer, het was echt geen leuk interview! Die journalist stelde echt zulke vervelende vragen!”
“Zonder wrijving geen glans…”
“Nou, ik vond zijn vragen ronduit provocerend!”
“Waarom denk je dat hij jou op deze manier bevraagd heeft?”

Tijdens een interview kan het vuur hoog oplaaien… en ja, de journalist kan pittige vragen stellen. 

Ik kan erover meepraten, want in mijn ‘vorige leven’ was ik journalist. 
En als interviewer wil je soms precies weten waar de grens is voor de ander. 
Dus stelde ik zo nu en dan confronterende vragen. Want op die manier wist ik als journalist ook precies waar iemand voor stond. 

Ik denk dan ook niet dat er ‘lastige journalisten’ bestaan. 
Hun vragen kunnen soms uitdagend zijn, of ‘lastig’, omdat je niet hersenloos antwoord kunt geven, op de automatische piloot. We willen diepgang. De journalist heeft bovendien als taak om informatie te verstrekken, die nieuwswaarde heeft.
En moet dit op een appetijtelijke manier presenteren.

Voor mij was het altijd een goede graadmeter.
Wanneer het gesprek:
a.    te kabbelend, 
b.    te braaf of te lief, of 
c.    voor de hand liggend
was geweest, dan wist ik al dat het lastig zou worden voor mezelf om er ‘een goed verhaal van te maken’. En dat boeit de lezer dan ook niet. Gevolg: niet geschikt voor publicatie. En dus kon ik als junior journo opnieuw wat vragen gaan stellen. Ik kan je zeggen: dat gebeurt je een paar keer, en daarna nooit meer! 

TIPS

Onthoud daarom: ook al sta je tijdens het interview onder druk, omdat de journo jou het vuur aan de schenen legt, blijf bij jouw verhaal. Vertel jouw kernboodschap. Leef je daarnaast in in de journalist en weet dat hij jouw irritatiegrens op kan zoeken, omdat hij een goed verhaal wil maken. Als je vindt dat het te gortig wordt, pas dan metacommunicatie toe. Benoem wat jij ervaart en kijk hoe je het gezamenlijk tot een werkend geheel kan maken. Het is immers nooit de bedoeling om emoties onbesproken te laten. Uit jezelf, maar houd jouw ervaringen wel bij jezelf (geen wijzende vingertjes, maar denk in oplossingen.) De centrale vraag is: hoe werkt het wél voor jou?

Op jouw publiciteit!

Linda
P.S. op maandag 26 april – mijn verjaardag – begin ik met de Pak de Pers Challenge. Als je wilt weten of dat iets voor jou is, laat dan jouw 06-nummer hier bij ons achter zodat we jou kunnen bellen voor een gratis inspiratiegesprek (van max. 20 min).

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.