Durf je te UITEN. En oogst – net als deze auteur - positieve resultaten.

Durf je te UITEN. En oogst – net als deze auteur – positieve resultaten.

Iedereen is wel eens onzeker over hoe die zich moet uiten. Ik ook.
En jij? Gaat het je moeiteloos af, weet jij jezelf te uiten in elke situatie? Of wil je die hobbels in je communicatie overwinnen?

Laat me je een voorbeeld geven vanuit mijn eigen praktijk. Auteur Ketty Lollia lanceerde zo’n 3 jaar geleden – op 26 september 2017 –  haar eerste boek, dat als thema financiële & emotionele onafhankelijkheid voor vrouwen propageerde. Voorafgaand aan haar boeklancering bespraken we de strategie, schreven we samen het persbericht en nodigden we onder andere de meest relevante wethouder in haar woonplaats uit om het eerste exemplaar in ontvangst te nemen. Wethouder Froukje de Jonge kwam graag, liet ze ons weten en zij hield die middag in die grote loods een heel bevlogen toespraak. De pers was aanwezig, en Ketty beklom als auteur uiteraard ook het podium; de volle zaal aanwezigen hing aan haar lippen.
De kick off van onze media-strategie was geslaagd.
Daarna kwam ze nog regelmatig in beeld bij de media; veel publicaties verschenen over haar boek en haar visie, zowel in De Telegraaf als in Het Financieele Dagblad, kortom: de lokale, regionale en landelijke pers.

Wat waren haar uitdagingen?
Ketty kwam bij mij met de vraag of ik haar wilde begeleiden en coachen om met gemak in het nieuws te komen. Ze wilde dit alles niet alleen doen en mijn expertise benutten.
Ze was op dat moment ook wat onzeker over hoe ze overkwam, of ze goed genoeg uit haar woorden zou komen als ze oog in oog zou staan met de journalist.

Ik begrijp die onzekerheid, die je parten kan spelen in je communicatie.
Je wilt vol zelfvertrouwen, heel relaxt je boodschap kunnen vertellen. Zeker wanneer je weet dat mensen meeluisteren, als je op de radio komt. Laat staan als je op tv komt.

In mijn begintijd als journalist voor de lokale radio en televisie heb ik honderden keren onze gasten, de interviewees, van zenuwpezen tot zen-masters omgetoverd in de studio, door hen precies te vertellen wat ze konden verwachten en hoe ze daarop konden inspelen. Daarmee stelde ik ze blijkbaar gerust.

En denk niet dat BN’ers er geen last van hebben, want zelfs een zeer bekende Nederlandse radio-dj trilde van de zenuwen op zijn stoel toen hij die keer voor camera geïnterviewd zou worden over een goed doel. Ik weet nog dat hij de tv-studio binnen kwam stuiteren, iedereen vervolgens met hem op de foto wilde (wat hij heel irritant vond want hij wilde in alle rust zich voorbereiden op het interview) en na wat jachtig om zich heen spiedend, op de stoel naast me kwam zitten, ‘omdat ik de enige was op de vloer die rust uitstraalde’. Door gewoon te zijn wie ik ben, op dat moment compleet zen, kon hij daarop afstemmen en ontspande hij weer. “Dank je, Linda, dat had ik even nodig”, vertrouwde hij me later toe. (Meer over dit magische moment vertel ik in mijn boek, dat binnenkort uitkomt.)

Overwin jouw belemmerende overtuiging(en)
Terug naar Ketty; zij besloot langere tijd met me te werken en leerde hoe ze op haar gemak & met gemak in het nieuws kwam. Een opiniestuk in het FD was een van de vele publicaties.
Maar het allermooiste vond ik dat zij haar belemmerende overtuigingen overwon, haar persoonlijke verhaal eerst aan mij in een coachcall durfde te vertellen en daarna te delen op de regionale omroep, op radio en tv.
En ze bleef vaker in de publiciteit komen, met uiteenlopende onderwerpen, die altijd gerelateerd waren aan haar hoofdthema: vrijheid.

Waarom dat alles lukte?
Ketty voelde zich op haar gemak bij mij; ze voelde zich gezien en gehoord. Ze durfde zich vervolgens te uiten. Samen werkten we aan die heldere (kern)boodschap. En hoe we die voor de bühne konden krijgen.
Als powervrouw én alleenstaand moeder heeft zij zelf laten zien dat zij haar kernboodschap lééft. En ze wist dit over te brengen bij meerdere journalisten en wist daarmee het grotere publiek te bereiken.

Nog altijd ben ik trots op hoe zij dit is aangegaan. Ze had de moed om zich kwetsbaar op te stellen en toonde daarmee haar kracht.
Nog altijd ben ik dankbaar dat ik met Ketty mocht samenwerken voor haar boeklancering en zichtbaarheid in de media, om vrouwen te inspireren het anders, slimmer en beter aan te pakken.
Om financieel en emotioneel onafhankelijk te zijn.
En nog altijd is het mij om dat laatste te doen: anderen begeleiden zich te uiten om zo een betere wereld te creëren.

TIP

Auteur Wayne Dyer vertelde in zijn podcast:
“When you change the way you look at things, the things you look at… change.”

Als je de manier waarop je naar dingen kijkt, verandert, veranderen de dingen waarnaar jij kijkt. En wanneer jij anders gaat kijken naar een gebeurtenis of situatie, kan die situatie veranderen.

Persbenadering is niet zo ingewikkeld als sommige PR-bureaus jou willen laten geloven.
In de media komen, kun je leren. Het zijn vaardigheden die je – met de juiste begeleiding – kunt ontwikkelen.
Het enige wat ervoor nodig is, is het besluit dat je jezelf dit toestaat om dit te leren. Dat je zin hebt om het je eigen te maken.
Zie het als een reis, die avontuurlijk & mooi is en tegelijkertijd ook ontspanning geeft. Je ontwikkelt jezelf, als persoon. Het is leuk, leerzaam en fijn om het in de vingers te krijgen. Zodat je plezier hebt in persbenadering, in free publicity en het voor je laat werken.
Ik weet: iedereen kan op zijn gemak & met gemak in het nieuws leren komen. Ook jij.

Liefs,

Linda – op je gemak – Graanoogst

P.S. Wil jij in 2 dagen tijd leren hoe je met plezier, met gemak en op je gemak in het nieuws kunt komen, zodat klanten naar je toestromen? Kom dan naar het Pak de Pers-event op vrijdag 22 en zaterdag 23 januari 2021. Meer info en aanmelden kan hier. De opmaat voor een publicitair sterk jaar! (UPDATE: nog maar 9 plekken beschikbaar op het moment van schrijven…) 

P.P.S. Interesse maar eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt? 😉  Boek dan een (online) strategiegesprek met mij. Nadat je de vragenlijst heb ingevuld, onderzoek ik jouw nieuwswaarde en geef ik jou als expert & jouw bedrijf praktische adviezen hoe je jouw persbenadering kunt aanpakken. Omdat je mijn blog leest, krijg je tijdelijk van mij deze superaanbieding, en is het niet 197 euro, maar 97 euro ex. BTW.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *