“Dream out loud”, riep een vriend van een politicus, vlak voordat hij het leven liet.
Een mooie en indringende oproep: hardop dromen.
Deel je dromen om een betere wereld te creëren.
Deel je dromen hardop met anderen, voordat het te laat is en je er niet meer bent.
Zijn boodschap raakte me.
Want zo zit ik ook in de wedstrijd: maak het beste van je leven, uit jezelf, en wees daarmee van waarde.
Durf hardop te dromen, durf je te uiten.
Het leven is namelijk te kort om een ander verhaal dan je eigen verhaal te vertellen.
Dus zoek en vind jouw waardevolle verhaal, en deel het met het grote publiek: intrigeer en inspireer.
Aanstaande vrijdag ga ik ook hardop dromen, want dan pak ik mijn (oefen)podium en heb ik een kwartier de tijd om mijn punt te maken. De week erna mag mijn verhaal dan in het echie: op het podium met een camera op mijn neus.
Dream out loud…
Tip
Pak nu pen en papier erbij en schrijf je (media)pitch uit.
Wat is het verhaal dat jij kwijt wilt aan de media? En wat zou je dan zeggen?
Wat zou jij doen als jij…
- Dertig seconden
- Eén minuut
- Vijf minuten
- Een kwartier
- Een half uur of…
- Anderhalf uur hebt?
Om jouw verhaal te doen?
Pak een timer erbij en kijk wat je kunt vertellen in 30 of 60 seconden. En wat in 90 minuten?
Wanneer een journalist jou interviewt, en je kunt over jouw boek of bedrijf vertellen, hoe pak je dat dan aan?
Wat vertel je niet, wat wel? Dat zijn – mijns inziens – relevante vragen voordat je de pers gaat benaderen.
En als je jouw bedrijf of boek serieuze (media-)aandacht wil schenken en een groter publiek wilt bereiken, besteed daar dan tijd, geld en energie aan.
MediaTraining
Vorige week gaf ik een MediaTraining aan een kersverse auteur, Aafke Dijkstra. Ze heeft meer dan 1.500 mannen geïnterviewd en schreef het boek ‘In 10 stappen je midlifecrisis de baas’. Ze weet met gemak te vertellen over dit onderwerp; dat krijg je als je een boek erover weet te schrijven en dag in, dag uit, met 40-plussers gesprekken voert over hun leven, werk en waar zij tegenaan lopen.
En toch was het heel fijn dat ze de MediaTraining van mij kreeg. Het maakte haar bewust van haar valkuilen, welk type journalist haar in haar irritatiezone raakte, en hoe ze haar boodschap over kon brengen, zelfs wanneer ze uit te tent gelokt werd.
Op zo’n dag lachen we ook wat af; dat gebeurt vaak in een flits van herkenning. “Oh, dat was een ego-momentje…” Of: “Oja, hier voelde ik me boos worden van binnen.”
Weet je, het is gewoon superfijn als je de mechanismes in jezelf herkent en erkent. Dat je weet waar jouw kracht ligt, waar je mogelijke irritaties, dat je beseft wat je wil, kan en moet zeggen als je 30 seconden krijgt of 10 minuten van de journo.
Mijn vraag aan jou daarom:
Waar droom jij van, als alles precies zo zou zijn zoals jij het wilde?
Dream out loud! Laat het me weten.
Gebruik de hashtags #DreamOutLoud en #mgihn en tag mij bij jouw bericht op social media.
Wie weet ga jij dan wel met die gratis Masterclass-MediaTraining ervandoor.
Deel vóór aanstaande maandag jouw inzending via social media: Instagram @LindaGraanoogst,
twitter @LindaMiriam of via de e-mail. Gebruik je LinkedIn of Facebook? Tag me dan in / onder jouw bericht.
Wie weet is die masterclass voor jou…
Dream out loud!
En laten we samen de wereld mooier, beter en gezonder maken!
Liefs,
Linda ‘wereldverbeteraar’ Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van MGIHN