Of: waarom jij de pers niet haalt en jouw concullega wél…
De eerste vraag die ondernemers mij stellen op netwerkborrels wanneer ze horen dat ik publiciteitscoach ben, is: “Wat is de waarde van publiciteit voor mijn bedrijf?” Dat is een vraag die ik graag beantwoord aan de hand van dit voorbeeld. Neem bijvoorbeeld Randall. Hij is een echte kennisondernemer, leergierig én een expert in robotica en humanizing technology. Zijn bedrijf ging goed, hij was ‘best zichtbaar’, maar wilde veel zichtbaarder worden. Zijn concrete droomwens: een opiniestuk in het Financieele Dagblad. En zo veel mogelijk exposure in de media, radio, tv, dagbladen…
Ik zag mogelijkheden. Véél mogelijkheden. Zeker omdat ik zijn verhaal kon ‘voelen’, voor me kon zien, gelóófde. Dus gingen we samen op onderzoek naar de kern van zijn verhaal. Want wat was nu de boodschap die hij wilde brengen op het podium? En hoe kwam hij over? Was zijn presentatie aangenaam? Waar kon hij zijn podiumpresentatie aanscherpen, verbeteren, zodat hij de zaal met gemak meenam in de ‘high tech’-wereld, waarin de mens centraal zou moeten staan? Hoe kon hij zijn podiumpresentaties transformeren tot online zichtbaar zijn? En – last but not least – hoe kon hij ervoor zorgen dat journalisten hem gingen bellen (en niet zijn concollega) als het op robotica, zorg, technologie en menselijke waarden aankwam? Hoe ‘top of mind’ te komen?
Samen zijn we aan de slag gegaan. Zijn ‘compelling why’, waarom hij doet wat hij doet, bleek een grote drijfveer, het kloppende hart van zijn onderneming. Tijdens mijn coaching maakte hij met zijn bedrijf een enorme groei door. Net alsof hij vanaf de eerste publicatie op zijn robotpaard klom, van draf naar galop ging én die exponentiele groeicurve in publiciteit letterlijk doormaakte.
Zijn droom kwam uit… op maandagochtend verscheen het opiniestuk dat hij samen met een wetenschapper in het Financieele Dagblad (het FD) mocht publiceren. En een paar uur later, ’s avonds, ontpopte hij zich in op BNR Nieuwsradio als ‘leader of the pack’ in een radio-interview met twee andere experts.
Nog altijd zit Randall stevig in het zadel. Zijn bedrijf groeit en maakt hogere omzetten. En tegenwoordig – omdat hij het klappen van de zweep snapt en journalisten hem steeds vaker benaderen – durft hij zijn teugels wat te laten vieren. En te vertrouwen op zijn verhaal. Hij weet nu wat hij moet, kan en wil vertellen in de media. En ik? Ik geniet op de achtergrond mee wanneer hij weer met gemak in het nieuws komt. En dan ben ik trots dat een journo van Elsevier hem heeft geïnterviewd. De waarde van publiciteit voor zijn bedrijf? Hij kreeg:
- een duidelijke focus,
- weet zijn verhaal aantrekkelijk te vertellen,
- weet waar journalisten hem voor willen interviewen,
- overzicht en
- rust.
En omdat hij nu het mediaspel weet te spelen, gebeurde er – onder andere – dit:
- zijn naamsbekendheid groeide exponentieel (journalisten zien hem als dé expert in zijn vakgebied)
- zijn expertpositie nam enorm toe (van relatief onzichtbaar naar superzichtbaar)
- zijn team kon groeien (omdat hij het na zo vaak in het nieuws te komen, drukker kreeg)
- hij behaalde prachtige omzetten (met opdrachten van tienduizenden euro’s)
- hij kreeg steeds meer opdrachten (en kon kiezen voor wie hij wilde werken)
- waardoor zijn bedrijf nog meer groeide (want hij is die bijzondere en gewilde expert)
- zijn zakelijke netwerk groeide
- er ontstonden (nieuwe) joint ventures en…
- journalisten bleven hem graag interviewen (en ja, hij is tot de dag van vandaag een geliefd interviewee)
Als je al die positieve ontwikkelingen zo bekijkt, is de eerste vraag die je aan mij zou stellen op die netwerkbijeenkomst dan nog steeds actueel? Vraag je je nog steeds af wat de waarde is van publiciteit? Of vraag jij je nu plotseling af waarom al die concullega’s met gemak in het nieuws komen, en jij (nog) niet?
Wil jij ook als dé expert in jouw vakgebied gezien worden? Dan is het tijd voor een strategiegesprek met mij. Als publiciteitscoach vertel ik je graag wat ervoor nodig is om te bereiken wat Randall bereikte. (Je weet wel, die kennisondernemer met dat bloeiende, groeiende en succesvolle bedrijf…) Dus waar wacht je nog op?
Deel jouw gedachtes over free publicity en de waarde van publiciteit! Heb jij een belemmerende overtuiging die jou weerhoudt om met gemak in het nieuws te komen? Zo ja, welke is dat dan? Deel die of andere gedachtes over free publicity gerust met mij. Ik deel mijn kennis over dit onderwerp nu eenmaal graag met ambitieuze ondernemers, die met gemak in het nieuws willen leren komen.
Linda Graanoogst, publiciteitscoach & brand journalist