Ali B. is een politieke influencer

De politiek weten te bespelen, dat lukt de grootste lobby’s door in gesprek te gaan met de juiste Tweede Kamerleden in de Haagse kaasstolp. Als je daar meer over wilt weten, sla er de klassieker van Joris Luyendijk ‘Je hebt het niet van mij, maar…’ er nog maar eens op na. Na 10 jaar nog altijd actueel.

Leerzaam boek van deze antropoloog. Joris is een van de bekendste antropologen, trouwens, die Nederland rijk is. En hoewel antropologie jarenlang in een stoffig verdomhoekje zat, wist hij zijn expert-status zekkkzie en verrukkuluk aantrekkuluk te maken. Kapot knap van hem.

De laatste tijd zijn er nogal wat zelfbenoemde experts in de media gekomen.
En boze mensen. Heel boos en verongelijkt waren ze.
Begrijpelijk ook, bekeken vanuit hun standpunt.

Ik laat hun verschillende theorieën achterwege in dit blog, omdat ik je wil laten zien wat werkt, en wat niet, in de media.

Wat je als expert zou moeten doen, naar mijn idee, is eerst het (maatschappelijke) probleem in kaart brengen. Verwoord het zo eenvoudig mogelijk, zodat een breed publiek je kan volgen.
Daarna doe je er verstandig aan om dat probleem te analyseren. En als laatste dien je een voorstel in tot verbetering van die situatie, ofwel het probleem.

Journalisten willen niet alleen klagende mensen in beeld. Nee, serieuze media vragen om een serieuze (media)aanpak en een dito oplossing.
En hoe helderder jij jouw verhaal weet te verwoorden, des te groter de kans dat je uitgenodigd wordt voor een interview.

Tip

Stappenplan voor jouw persmomentje:

  1. Breng het (maatschappelijke) probleem in kaart. Wat is de doorn in jouw oog?
  2. Verwoord dit zo eenvoudig mogelijk (Jip-en-Janneketaal)
  3. Analyseer dit probleem
  4. Dien een voorstel tot verbetering in voor dit probleem
  5. Publiceer je standpunten (ofwel in een ingezonden brief, ofwel in een opiniestuk of een deels in een persbericht)

Wie weet ben jij dan wel die politieke influencer, die bijdraagt aan een betere maatschappij. Gezien de coronacrisis, zijn positieve en inspirerende verhalen hard nodig. En volgens mij SNAKKEN mensen naar optimisme, hoopgevende woorden, die hen weer het duwtje in de rug kunnen geven. Zoals de actie van Ali B., om via zijn leerplatform 10 miljoen kinderen te willen voeden, waarover hij vertelt in TheOptimist.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Hij heeft inmiddels (minstens) 800 deelnemers in zijn ‘Ik wil groeien’-leeromgeving zitten. Die dragen allemaal een steentje bij aan Ali’s goede doel.

Als ik zo’n topondernemer zie en spreek, word ik superblij van binnen. En ik hoop dat anderen hem volgen. Dat ze geïnspireerd raken om in hun eigen stad of dorp, hun naasten, te helpen. En ik hoop dat Ali B. stiekem het juiste voorbeeld geeft aan de politiek. Dat ze wat minder kletsen, meer gaan handelen.

Wat denk jij? Is hij een politieke influencer? Of is daar meer voor nodig? En jij zelf? Heb jij ambities om dingen ANDERS te willen doen? Wil jij van de daken schreeuwen dat het toch echt ANDERS moet?

Media-aandacht vragen is in zo’n geval een goed idee. Denk jij dat jou dat lukt? Of zie jij beren op de weg?

Laat het me weten! Wie weet neem ik jouw vragen of ideeën wel mee in mijn boek, hoe je met gemak in het nieuws komt.

Hoor graag van je!
Linda Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van MGIHN

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.