“Hoe weet ik of een journalist mijn ingezonden persbericht wel interessant genoeg vindt voor de krant?”, vroeg auteur van boek X mij. Mijn antwoord: “Dat ligt eraan. Heeft jouw persbericht nieuwswaarde?” “Nieuwswaarde?” luidde de reactie. Wat maakt nieuws nu echt nieuws? – is een veel gestelde vraag door (kennis)ondernemers als ze de pers willen benaderen. Een belangrijke vraag wat een persbericht zonder nieuwswaarde heeft weinig kans van slagen. MediaTrainer en PR adviseur Linda Graanoogst legt je haarfijn uit wat nieuwswaarde is en geeft je een voorbeeld persbericht mét nieuwswaarde. Zo kun jij vandaag nog aan de slag met deze vers opgedane kennis.
Hoewel ik hier u-ren over kan praten, en met praktische voorbeelden kan larderen, wat ik tijdens mijn tweedaagse Pak de Pers LIVE ook doe, beantwoord ik deze vragen in het kort voor jou. Doe er je voordeel mee!
Wat is nieuwswaarde?
Jouw persbericht heeft nieuwswaarde indien jouw bericht nieuws bevat dat interessant is voor een groot deel van de maatschappij. Gaat het over de kwaliteit van de buitenlucht in de randstad? Slaapt 68 procent van de Nederlanders bijvoorbeeld slecht? Blijkt uit een recent onderzoek bijvoorbeeld dat het aantal inbraken in 3 jaar tijd met 85 procent gedaald is in de provincies Flevoland, Utrecht, Overijssel en Gelderland? Dan is dat nieuws. Zoiets maakt meteen nieuwsgierig; want: waarom zou dat zijn?
Kortom: een pakkend, goed persbericht voldoet aan de voorwaarde dat het een grote groep mensen/dieren/betrokkenen aangaat. En er zijn nog andere belangrijke eisen voor een goed, pakkend persbericht.
Een voorbeeldig, pakkend persbericht voldoet bovendien hieraan:
- het persbericht haakt in op de actualiteit. Zo kun je feiten en cijfers uit een recent onderzoek erin verwerken. Een voorwaarde hierbij is wel dat je snel reageert. Een dag erna pas komen met een reactie, is doorgaans te laat voor een (traditionele) krant of een online nieuwsplatform. Dus ben je actueel, reageer dan snel op het nieuwsbericht in de media met jouw eigen persbericht.
- het persbericht meldt iets ongebruikelijks, uitzonderlijks of ongewoons. Dat kan het uniek maken, waardoor journalisten het meenemen in de redactievergadering of meteen plaatsen. Zorg er dan ook voor dat je je persbericht zo compleet mogelijk aanlevert.
- Er zijn bekende Nederlanders, influencers, organisaties of interessante personen bij betrokken. Hoe groter of belangrijker de betrokkenen zijn, des te interessanter de lezer/kijker of luisteraar het nieuws vindt. Er zijn bekende Nederlanders, influencers, organisaties of interessante personen bij betrokken. Hoe groter of belangrijker de betrokkenen zijn, des te interessanter de lezer/kijker of luisteraar het nieuws vindt.
Download voorbeeld persbericht
Van voorbeeld persbericht naar publicatie
En hoe zit dat met jouw duurzame bedrijf, boek of product?
Kun jij achter alle eisen die ik hierboven beschreven heb, een vinkje zetten? Mooi! Waar wacht je nog op? Kom, hup. Schrijf dat persbericht en stuur ‘m in naar de redactie, die voor jouw doelgroep relevant is. (Zag je die verborgen tip 😉?)
Het schrijven van een goed persbericht is slechts een onderdeel van succesvolle persbenadering. Wil je het spel leren spelen als een echte eindbaas en alle regels van het journalistiek spel op je duimpje kennen? Boek dan een strategiegesprek.
Tot zooms!
Linda Graanoogst
PR adviseur, MediaTrainer en eigenaar van Met gemak in het nieuws