Expert: “Hey Linda, ik kom binnenkort op teeeveee!”
Ik: “Oh, wat gaaf! Wanneer?”
Expert: “Op zondag over twee weken, hebben ze me gezegd.”
Ik: “Welke zender dan?
Expert: “RTL Z of SBS geloof ik.”
Ik: “Welk tijdstip?”
Expert: “Ik weet het niet precies, maar het zou ergens in de ochtend zijn. Ik word er nog over teruggebeld. Binnenkort.”
Ik: “Zeg, nog 1 vraagje van mij. Moest je betalen voor die opname, zeg maar, zogenaamde productiekosten ofzo…”
Expert: “Eh, ja, maar dat was maar een fractie van wat het ECHT zou kosten, vertelden ze me. 4,5K heb ik maar betaald. Het was zo’n goede tv deal …”
Expert gaat verder: Maar het was het waard, dat weet ik zeker. Bovendien, het was echt een supermooi aanbod. ’k Kon het simpelweg niet laten liggen. En ook: ze vertelden dat ze haast hadden, omdat er ook andere gegadigden waren. Maar omdat ze mijn bedrijf zo mooi vonden aansluiten bij het thema ‘duurzaamheid’, wilden ze per se mij intervie…”
Ik: “Sorry dat ik je onderbreek. Maar ik denk dat je erin getrapt bent.”
Expert: “Erin getrapt?! Hoezo???”
Snelle jongens met hun tv deals
“Weet je, dit zijn de snelle jongens van de tv. Ze doen alsof ze journalistiek bezig zijn, maar in werkelijkheid zijn het verkopers. Echte salestijgers, op zoek naar een makkelijke prooi. En ze weten precies hoe ze jou moeten strikken voor die klus. Ze zijn gewoon een productiebedrijf, voor bedrijfsvideo’s, in opdracht van RTL of SBS of welke commerciële zender ook. Ze zoeken geld en iemand met een beetje bedrijf en dito ego… no offence. En met die vlotte babbel bereiken ze dat jij denkt dat het om een journalistiek product gaat, maar in werkelijkheid ben je nu de kas van die commerciële zender aan het spekken. En, het zal me niet verbazen als het wordt uitgezonden op een idioot vroeg tijdstip, waarop we ons nog eens lekker omdraaien in bed. En jij maar hopen dat iedereen kijkt naar jouw commercial.”
Expert: “He?! Ik begrijp het niet… Zeg je nu dat ik erin gestonken ben? In een verkooppraatje?”
Ik: “Ja.”
Kennisprofessionals, experts en auteurs, opgelet!
Een goede tv deal ís geen free publicity
Free publicity heeft niets te maken met “een goede tv deal”. Hoe aannemelijk zo’n voorstel ook klinkt, hoe gaaf het ook is om opgehemeld te worden, hoe fijn het verschijnen in een soortgelijk ‘tv-programma’ ook lijkt: blijf kritisch.
Stel vragen:
- Wie doen mee aan het programma?
- Wanneer wordt het uitgezonden?
- Wie is de kijker, de doelgroep?
En onderzoek wie er uiteindelijk over gaat. Is het een publieke of commerciële zender? Check of de persoon die jou benadert inderdaad daar werkt en wat zijn of haar rol in dat bedrijf is. Is het een commercieel productiebedrijf dat geld verdient door korte video’s te maken in opdracht van een zender? Of doe je mee aan een programma waar journalistieke waarden en normen gelden? In dat laatste geval betaal je nooit voor jouw ‘zendtijd’. Overweeg je om een bedrijfsvideo te laten maken? Kijk wat dit productiebedrijf eerder creëerde en check of hij of zij de vertaalslag naar een goed(e) informatieve video heeft gemaakt.
Denk aan je geloofwaardigheid
En stel je voor: wat levert het mij op wanneer iedereen weet dat ik betaald heb voor deze uitzending? Wat doet dat met mijn geloofwaardigheid? Hoe kijken andere journalisten (van de publieke omroep) naar zo’n uitzending? Wat zijn de voors en tegens? Wat de gevolgen? Waar kies ik dan voor?
Wil je met gemak in het nieuws komen zonder zo’n “fantastische tv deal”? Wil je jouw naamsbekendheid vergroten met de kracht van free publicity? Kom dan meteen in actie door:
- Mij te volgen op LinkedIn;
- Een gratis strategiegesprek in te plannen of
- Mijn checklist do’s and don’ts bij persbenadering te downloaden
Ga niet voor één enkele tv-uitzending;
Ga niet voor een eenmalige fling;
Ga voor gedegen, journalistieke ervaring.
Linda Graanoogst
PR adviseur, MediaTrainer en eigenaar van Met gemak in het nieuws