Hoe zorg jij als deskundige ervoor dat je in het nieuws komt?
(Foto: Still uit video van Omroep West)
Wanneer je een kleine zelfstandige bent of een klein bedrijf met een paar werknemers, heb je je handen vol aan je klanten en alle operationele zaken. En je marketing en publiciteit? Die liggen vaak ‘aan de laatste mem’… En dat is jammer, want met een beetje strategisch inzicht, kun je veel bereiken. Zeker als je iets controversieels doet. Of iets wat NIEMAND van jou verwacht. Of wat ‘not done’ is, in jouw sector.
Het is het goed om het tegenovergestelde te doen van wat de massa doet of iets opvallends te creëren. Net zoals apotheker Paul Lebbink. Zijn apotheek staat in de Haagse wijk Transvaal. Hij kwam met een idee om de medicijnen tegen taaislijmziekte -die vanwege de torenhoge kosten per patiënt en daardoor uit het basispakket vallen – zelf te maken.
Als je het nieuws gevolgd hebt, weet je dat er veel om te doen is geweest. Dus je kunt je voorstellen, wanneer je met iets baanbrekends komt over deze kwestie, er grote kans bestaat dat journalisten dit nieuws oppakken. Ik praat je even bij als je dit nieuws ontgaan is: Het tot nu toe beschikbare medicijn Orkambi tegen taaislijmziekte kost namelijk gemiddeld 170.000 euro per patiënt per jaar. Het middel kan door een deel van de patiënten worden gebruikt; zo’n 750 Nederlanders volgens het ministerie van Volksgezondheid. En hoewel de voormalig minister Edith Schippers van Volksgezondheid met producent Vertex over het peperdure medicijn sprak, om de kosten lager te maken, leverde dat niet de gewenste uitkomst op; namelijk, een drastische verlaging van de kosten voor dit medicijn.
Wat gebeurde er, dat je baanbrekend kan noemen? Welnu, deze apotheker uit Den Haag is opgestaan om dit probleem [i.e. er is een medicijn maar de investering is voor consumenten doorgaans te hoog en het werd eerder niet opgenomen in het basispakket] op te lossen en maakt de medicijnen zélf. En daarmee haalt hij meteen het nieuws. Het is baanbrekend, vernieuwend en verrassend omdat hij tegen de stroom ingaat. Zeer zeker krijgt dit nieuws nog een staartje.
En daarmee is het interessant voor de journalist…
Nu mijn vraag aan jou: WAT kan jij doen óf creëren om met gemak in het nieuws te komen? Iets wat niemand van jou verwacht… Iets controversieels?
Durf jij het aan om iets controversieels te doen, net als apotheker Paul Lebbink uit Den Haag? Durf jij een andere mening te uiten? Een stelling die hout snijdt, maar waarmee jij je onderscheidt van de massa? En van jouw concurrenten?
Laat het me weten in een reactie onder dit artikel. Of in een privé-bericht, als je het eerst nog aan mij voor wilt leggen, voordat je het met het grote publiek deelt.
Op jouw publiciteit!
Linda Graanoogst, publiciteitscoach bij Met Gemak In Het Nieuws
P.S. Deel jouw reactie onder dit artikel over wat jouw volgende controversiële, publicitaire stap is. Of je vraag over publiciteit. Ik ben heel nieuws-gierig ?