Een dunne lijn kan het zijn, in gesprek met een journalist. Want wanneer pitch je je verhaal, en wanneer ben je aan het verkopen? Want natuurlijk wil jij jouw verhaal wel houden, maar niet als een salestijger op je pers-prooi springen, vanuit het niets. ?
Check de volgende media-pitch eens:
“Ik ben …, [ jouw beroep ], en ik help … [ doelgroep ] bij … om … [ doel X ] te bereiken, zodat … [ voordeel van dat resultaat ].”
Voorbeeld:
“Mijn naam is Linda Graanoogst, ik ben publiciteitscoach en begeleid ambitieuze auteurs, experts en kennisondernemers om met gemak in het nieuws te komen, zodat klanten naar hen toestromen.”
Wat zou jij in een paar zinnen kunnen schrijven vanuit jouw rol als expert om:
- de journalist te informeren over jouw expertise;
- je doelgroep te enthousiasmeren;
- een contact op een netwerkgelegenheid warm te laten lopen voor doorverwijzingen?
Natuurlijk valt en staat zo’n pitch bij hoe je het brengt, met welke energie en of je zelf gelooft wat jij zegt. Of beter nog: het vertrouwen dat je erbij uitstraalt. Als jij maar door blijft ratelen en niet kijkt hoe jouw verhaal bij je toehoorder ‘landt’, kortom, jij bent de zendmast, het radiostation dat niet in contact staat met zijn publiek, dan… sla je niet alleen een slecht figuur, maar ook de plank mis.
Mijn tip: blijf jouw toehoorder observeren. Kijk hoe iemand reageert. Communicatie = interactie. Vraag en blijf in contact.
Wil jij jouw pitch aan me voorleggen? Doe dat dan voor vrijdag 22 mei om 15.00 uur. De eerste 5 aanmeldingen ontvangen gratis feedback van mij.
Op jouw publiciteit!
Linda Graanoogst, publiciteitscoach en oprichter van metgemakinhetnieuws.nl