“Je gaat het pas zien, als je het doorhebt.”

Voetballegende Johan Cruijff wist de media om zijn vingers te winden met zijn onnavolgbare gedachtegang en ijzersterke oneliners.

“Je gaat het pas zien, als je het doorhebt.” Laat ’m maar is op je inwerken. Het is zo waar. En de eigenzinnige profvoetballer had er vele: “Elk nadeel heb zijn voordeel.” Ook zo’n mooie. Zijn uitspraken belandden zelfs op Delftsblauwe porseleinen bordjes, die Nederlanders in Johans hoogtijdagen massaal inkochten en thuis aan de muur timmerden.

Oneliners.
Ze zijn handig, want in 1 klap maak jij jouw standpunt duidelijk.

Waarom vind ik dat jij er altijd een paar paraat moet hebben? Net als Cruijff? Omdat er een enorme kracht uitgaat van zo’n ketsssjiiie kwootje. Ik leg het graag even uit, met dit voorbeeld uit mijn eigen praktijk.

Een poos geleden bereidde ik een journalistiek interview voor met Maarten van Ooijen. Maarten, toen nog junior adviseur bij een opdrachtgever van mij uit Amersfoort, had onderzoek naar de arbeidsparticipatie van statushouders gedaan. Op mijn advies publiceerde hij een whitepaper en een artikel op LinkedIn over statushouders en hun lange, vaak vergeefse zoektocht naar werk. Mooi plaatje erbij, wat in 1 klap duidelijk maakte waar het grote probleem zat.

Zijn LinkedIn-artikel kreeg veel reacties en ging viraal. Heel top, maar natuurlijk wilden wij de landelijke pers ermee halen. En dat lukte ons ook: onder alle geïnteresseerden en reaguurders op zijn whitepaper en LinkedIn-artikel zat een doorgewinterde journalist van Het Financieele Dagblad, Rob de Lange, die de 27-jarige adviseur graag wilde interviewen.

Voorafgaand aan dit interview bespraken Maarten en ik in een uur wat hij als expert absoluut aan de lezers van de grote landelijke krant kwijt wilde, wat de rode draad in zijn betoog zou zijn en natuurlijk: welke oneliners.

Maarten vertelde mij in dat voorgesprek: “Als we deze statushouders nú niet helpen, creëren we een granieten laag in de bijstand.” Dat was goud, vond ik. En de journalist van het FD blijkbaar ook. Als tussenkop kwam dan ook in Het Financieele Dagblad te staan:

We creëren zo een granieten laag in de bijstand.

Deze catchy quote drukte meteen op de urgentie-knop bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die bezorgd reageerde. Ze waren het roerend eens met Maarten. In een gezamenlijk antwoord lieten de toenmalige staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) en minister Wouter Koolmees (D66) weten: “Er zijn te veel statushouders met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het moet en kan echt beter.” Maarten kreeg met zijn oneliner aandacht, creëerde tegelijkertijd urgentie en een breder draagvlak. Wij blij, want onze publiciteitsstrategie was geslaagd.

“Zorg ervoor dat jij als expert, kennisondernemer of auteur een aantal aansprekende citaten in een interview kunt spuien. Heb deze paraat, vóórdat de journalist je interviewt.”

En, wat zie jij, als je bovenstaand praktijkvoorbeeld doorhebt? Wat kun jíj eruit leren?

Tip

Wees goed voorbereid. Houd je citaten kort en krachtig. En ja, je mag echt Cruijffiaans zijn: catchy, onnavolgbaar en o zo waar.

Waar wil jij een oneliner van hebben?

Ben jij doorgaans lang van stof? Vind je het moeilijk om een krachtige oneliner te creëren? Stuur jouw 06 nummer naar me toe, dan spar ik 10 minuten met jou tot we een ketsjie kwoootje hebben. ? Doe dat dan voor vrijdag 29 mei om 15.00 uur. De eerste 3 die zich bij mij aanmelden, bel ik begin volgende week op.

Op jouw Cruijff-momentje!
Linda Graanoogst

P.S. De volledige publicatie in het FD waarin mijn klant Maarten van Ooijen naast de staatssecretaris en de minister gepositioneerd werd, lees je hier. Onder het artikel verschenen 74 reacties. Ook leuk voor de krant. (Een win-win-win-situatie… hoewel ik altijd jeuk krijg van die uitspraak.)

P.P.S. Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Echt.

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.