Wat doe je om de aandacht te kunnen trekken van de journalist?
Je zorgt voor een goed geschreven, pakkend persbericht. Maar hoe maak je jouw persbericht SEXY? Hier onze 5 manieren om jouw persbericht superaantrekkelijk te maken voor de lezer én de journalist, the gatekeeper van het dagelijkse (online) nieuws.
1. Boeiend beeldmateriaal
Waar blijft je persbericht zonder foto? Wat denk je dat een journalist doet als hij kan kiezen uit:
- een persbericht zonder foto;
- een mét foto;
- een met een heel aansprekende foto….
Op de redactie riep ik vaak: ‘Geen beeld? Geen geluid!’ Ofwel: als je geen beeldmateriaal meestuurt, is de kans op plaatsing stukken lager. Dus als je je lezerspubliek wilt aanspreken, doe dat dan met (professionele) foto’s. Zorg voor boeiend beeldmateriaal! Als je zelf niet weet hoe je daarvoor kunt zorgen, schakel dan een professioneel fotograaf in. Die weet er wel raad mee. En het hoeft niet de wereld te kosten en bovendien, zo’n foto betaalt zichzelf terug. Zeker als je #sexypersbericht gratis geplaatst wordt.
2. Keigoeie kop
De meeste mensen scannen de krant en online (nieuws)sites. Als eerste kijken ze naar de foto, daarna naar de kop boven het artikel. En daarna volgt vaak het foto-onderschrift. Een keigoeie kop boven je persbericht is van levensbelang voor de mogelijke plaatsing. Zorg voor een pakkende kop, die de lezer uitnodigt, nieuwsgierig maakt of triggert. Een tegenstelling of ogenschijnlijke tegenspraak, bijvoorbeeld. Maar geef geen ruimte aan dubbelzinnigheid.
3. Flitsend fotobijschrift
Een foto-onderschrift of –bijschrift is meestal het derde onderdeel bij het krantenartikel dat bekeken wordt. Zorg er daarom voor dat het een flitsende tekst is.???? Stel jezelf de vraag wát of welk nieuwtje van jouw persbericht de lezer uitnodigt om verder te lezen? Geef deze teaser ruimte in jouw fotobijschrift zodat de lezer doorflitst naar de lead.
4. Lekker leesbare lead
Een lekker leesbare lead, wie wil dat nu niet? In jouw lead, de dikgedrukte tekst onder de kop, staan de 5 W’s en de H. Die informatie ontbreekt nooit. Hoe maak je je lead dan lekker leesbaar? Begin bijvoorbeeld met een stelling, en adresseer die aan de spreker, jouw hoofdpersoon in het persbericht.
5. Spannend citaat
Heb je alle bovenstaande punten aangepakt? Dan kan een scherp, spannend citaat in de broodtekst ervoor zorgen dat de lezer geboeid blijft. Een spannend citaat als tussenkop, mits kort en krachtig, zorgt voor lucht in de bodytekst bovendien. En maakt dat de lezer geboeid blijft, tot de laatste punt.
Linda Graanoogst, journalist & publiciteitscoach