Als kennisondernemer vind je het vast ingewikkeld om in het nieuws te komen. Je hebt als expert in jouw vakgebied – zeer waarschijnlijk – waanzinnig veel te bieden. Je zou de wereld willen laten weten dat je bestaat, maar je hebt geen idee hoe je dit onder de aandacht brengt bij de journalist.
Ik weet wél hoe ik jou in het nieuws breng. En ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt leren. En nee, ik denk niet dat een duur PR-bureau jouw bedrijf kan helpen met free publicity. Want zeg nu eens eerlijk… wie is er dag en nacht met jouw toko bezig? Jijzelf, de kennisondernemer, die aan het roer staat van jouw eigen bedrijf… Jij ademt je bedrijf, want jij bent je bedrijf. En met de juiste adviezen weet jij straks als geen ander hoe je met gemak in het nieuws komt.
Ik snap heus dat je twijfelt. En ik begrijp best dat je denkt dat het ‘vast voor iedereen behalve voor jou weggelegd is’… Maar weet je… ik heb al zo veel introverte, schuchtere ondernemers geholpen om met gemak in het nieuws te komen. Ik heb hen voor mijn ogen zien transformeren tot succesvolle kennisondernemers die met veel plezier én gemak in contact staan met de media. En met fijne resultaten bovendien.
Fijne resultaten die er niet om liegen. Want na mijn coaching tijdens de Pak de Pers-dag:
- kreeg maar liefst 87 procent van de deelnemers binnen 1 week tijd een publicatie in een lokale, regionale of (zelfs) landelijke krant.
- kwam 92 procent binnen 2 weken onder de aandacht bij redacties in de lokale, regionale of landelijke pers. Deze deelnemers wisten op te vallen en contact te leggen met nieuwsredacties met hun aantrekkelijk geschreven persberichten. Denk hierbij aan radio, tv, online en offline (papieren) nieuwsplatforms (zoals respectievelijk BNR.nl en Nu.nl en de Telegraaf, NRCnext en het Financieele Dagblad).
- lukte het 100 procent van alle deelnemers – iedereen dus, ja, je leest het goed ? – om binnen 1 maand één of meerdere publicaties in (verschillen)de media te krijgen…
Ik hoef je vast niet uit te leggen wat er met de geloofwaardigheid van deze ondernemers gebeurde, zodra ze in het nieuws verschenen. Toch verklap ik deze drie positieve gevolgen van hun Pak de Pers-dag:
- hun naamsbekendheid groeide exponentieel;
- hun netwerk breidde zich plotsklaps enorm uit en de telefoon stond roodgloeiend van verzoeken om kennis te maken tot serieuze aanvragen voor joint ventures;
- nieuwe klanten kozen deze ondernemers direct uit om mee samen te werken omdat ze hen vertrouwden. “Ik wil alleen met jou werken…”
In mijn leven als publiciteitscoach en (brand) journalist schreef ik al meer dan vierduizend persberichten, rekende ik afgelopen weekend uit. Meer dan 4.000 ja… Dat is best veel. Misschien dat ik daarom precies weet wat jouw bedrijf nieuwswaardig maakt. En misschien zit precies hierin mijn succesvolle methode verscholen…
Eén ding is zeker: Ik weet wel hoe ik jou in het nieuws breng. En ik weet hoe jij met gemak in het nieuws komt. En ik weet hoe jij dit zelf kunt leren.
Linda Graanoogst, publiciteitscoach en trainer bij Met Gemak in het Nieuws