Het brein van de journalist met gemak in het nieuws linda graanoogst

Het brein van de journalist

Als expert in jouw vakgebied doe je er vast van alles aan om je zichtbaarheid te vergroten. Wanneer je onderneemt en je wilt je bedrijf naamsbekendheid geven, kun je contact zoeken met de media. Dit is nog altijd een zeer effectief en efficiënt middel om snel je deskundigheid kenbaar te maken.
x

Activeer het brein van de journalist
Wanneer je de pers benadert, is het fijn als je weet hoe de journalist denkt over jouw (bedrijfs)verhaal. En dat je weet welke ‘knoppen’ er zijn om het brein van de journalist te activeren én naar jou te luisteren. Om te voorkomen dat een redacteur afhaakt, wanneer jij (iets te) enthousiast je verhaal afsteekt, houd je rekening met de volgende eisen die de journalist zeker aan ‘jouw nieuwtje’ stelt:

  1. Je (bedrijfs)verhaal haakt in op de actualiteit. Wanneer jouw verhaal vernieuwend of actueel is, vindt de journalist dat vaak wel interessant. Kun jij resultaten uit een recent onderzoek noemen? En is het nog niet eerder genoemd door andere experts? Hoe sneller je aansluit bij actuele gebeurtenissen, des te beter.
  2. Je verhaal is onderbouwd met feiten, resultaten en onderzoeken. Want wanneer jij je verhaal met feiten weet te larderen, kan de journalist peilen of jij als deskundige inderdaad veel weet van het onderwerp. Reageer op de actualiteit en reageer direct.
  3. Het onderwerp dat jij aansnijdt, raakt een grote groep mensen. En daarmee is het van belang. Jouw verhaal is bijvoorbeeld van toepassing op een fors aantal personen/bedrijven/dieren op gebied van werkgelegenheid, gezondheid en/of veiligheid.
  4. Jouw verhaal gaat ‘tegen de stroom in’. Het nieuws dat jij als deskundige brengt, is opvallend, spectaculair, uitzonderlijk of hoogst bijzonder. En dat boeit journalisten – en dus ook de lezers/kijkers.
  5. Het onderwerp dat jij te berde brengt, wordt door een bekende woordvoerder onderstreept. Of een bekende organisatie brengt dit onderwerp – met jou als deskundige aan het woord – naar buiten. Hoe bekender en belangrijker de woordvoerder/organisatie is, des te interessanter het kan zijn voor de journalist om hierover een artikel te schrijven of een item te maken.

Als jij deze 5 eisen van de journalist aanhoudt, vergroot je de kans dat je met gemak in het nieuws komt. Mocht je na dit blog vragen hebben, neem dan contact met mij op.

Of wil je weten welke eerste stap jij kan zetten om je naamsbekendheid te vergroten? Download dan hier mijn gratis E-book ‘Hoe je me gemak in het nieuws kunt komen… zodat klanten naar je toestromen’.

Op jouw publiciteit!

Linda Graanoogst, publiciteitscoach
Met Gemak In Het Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *