“Hoe kom ik in het nieuws?” Dat is vaak een van de eerste vragen die experts mij stellen, wanneer ze horen dat ik publiciteitscoach ben voor kennisondernemers/experts die de wereld – net als ik – beter, mooier en gezonder willen maken.
In mijn vorige artikel hier op LinkedIn gaf ik al een tip: wees controversieel. Een andere manier om in het nieuws te komen, is om een verhaal te vertellen, dat vrijwel onderbelicht is, of met een mening te komen die tegen de stroom ingaat.
Wat ik daarmee bedoel? Een voorbeeld. Denk eens aan de discussies over klimaatverandering; de meeste experts beweren dat de mens / de industrie de grootste milieuvervuiler is en dat wij zelf ons klimaat zo drastisch veranderen, dat onder meer de CO2 uitstoot enorm groeit en de ijskappen smelten en de zeespiegel stijgt. Wat gebeurt er als een deskundige opstaat, die totaal iets anders zegt? Bijvoorbeeld: “Het klimaat maakt al eeuwenlang een golfbeweging: dan is het extreem koud, dan weer warm, dan weer ijskoud. Momenteel bevinden we ons in een periode dat de aarde opwarmt. Dat heeft niets met ons menselijk handelen te maken, maar met andere invloeden, namelijk…(enz.)…”
In bovengenoemd voorbeeld gaat de expert tegen de stroom in. Hij zegt namelijk het tegenovergestelde van wat ‘gangbaar’ is of wat voor gangbaar door gaat deze dagen. Nu is het natuurlijk niet zo, dat je maar tegen de stroom in moet gaan, om dan maar in het nieuws te kunnen komen. Maar, als je ziet dat iedereen mening A aanhangt, terwijl jij als expert daar een TOTAAL andere (en gefundeerde) mening over hebt, kan het zeker interessant zijn om deze ideeën te ventileren. Ook naar de pers.
Tegen de stroom in én tegelijkertijd een positieve impact maken op de maatschappij? Helemaal fijn!
Helemaal fijn wordt het – naar mijn mening – als je met jouw tegendraadse mening een positieve impact kan maken op de maatschappij. Zoals ‘Inspirerend Comedian’ Mo Hersi, uit Almere, doet.
Inspiratie nodig? Lees hieronder het persbericht dat ik voor hem schreef:
[PERSBERICHT]
Voormalig vluchteling Mo Hersi brengt eerste documentaire uit:
“Ik wil Nederlanders met elkaar in verbinding brengen”
ALMERE – Inspirerend comedian Mo Hersi wil Nederlanders met elkaar in verbinding brengen. Daarom maakte de voormalig vluchteling dit voorjaar een voettocht kriskras door Nederland, zonder een cent op zak. Zijn ervaringen vatte hij in een documentaire samen. De première daarvan is donderdagavond 21 december in bioscoop Kinepolis in Almere.
Mo Hersi kwam op 3-jarige leeftijd als Ethiopische vluchteling in Nederland. “Eind jaren tachtig zijn mijn ouders met mij en mijn drie broers voor de burgeroorlog gevlucht. Mensen denken vaak dat ik me daar vast niets meer van kan herinneren, maar die reis staat in mijn geheugen gegrift. Vanaf het aanmelden bij het asielzoekerscentrum, in de rij staan voor eten, weer moeten verhuizen en weer nieuwe vriendjes maken.” In het AZC vlakbij Slagharen groeiden zij op. Daarna verkaste de familie naar Dedemsvaart. “Die gemeente heeft ons zo goed opgevangen. We konden al heel snel meedoen in die samenleving. Dat dat zo goed gelukt is, kwam vooral door buurtbewoners, vrienden en kennissen die allemaal mijn vader en moeder meehielpen. Geweldig.”
Docu van voettocht door Nederland
Nu, 28 jaar later, is hij ‘inspirerend comedian’. Toch hebben zijn speeches en optredens vaak genoeg een serieuze boodschap. “Ik wil laten zien dat mijn afkomst en mijn burgerschap elkaar niet in de weg hoeven te zitten.” Hersi maakte in maart dit jaar een voettocht door Nederland. Daarbij legde hij gedurende 31 dagen, zonder een cent op zak, een afstand af van zo’n 800 kilometer. “Ik wilde na alle negatieve verhalen in de media over vluchtelingen, een tegengeluid geven. Een positief statement maken.”
Via diverse lokale, regionale en landelijke media en zijn eigen facebookpagina konden geïnteresseerden ‘Mo The Messenger’ en zijn reis op de voet volgen. “Ik wil laten zien dat ik ook deel uitmaak van Nederland en dat we samen allemaal Nederland zijn.” Zijn ervaringen vatte hij in een documentaire samen, die donderdagavond 21 december zijn première beleeft in bioscoop Kinepolis in Almere. Tijdens deze Avond van de Almeerse film komen ook twee andere films van Almeerse makelij voorbij.
‘Wakker schudden’
“Ik hoop met mijn docu ‘The Messenger: Wat spreek jij goed Nederlands’ mensen wakker te schudden.” Als ‘messenger’, ofwel een boodschapper die net als in vervlogen tijden – en in sommige landen nog steeds – een boodschap overbrengt van de ene persoon naar de andere, trok Hersi door het land. “Niks geen WhatsApp of e-mail, gewoon storytelling van mens tot mens. Pure gesprekken.” Hersi laat in zijn documentaire zien hoe Nederlanders kijken naar én omgaan met vluchtelingen. “Ik probeer op mijn manier mensen weer met elkaar in verbinding te brengen.” Voor meer informatie: https://www.facebook.com/mo.hersi
Suggestie foto-bijschrift:
Inspirerend Comedian Mo Hersi op sprekersevent TEDxAlmere: “Na alle negatieve verhalen in de media over vluchtelingen maak ik een positief statement.” (Foto: BewustinBeeld.NU)
Auteur: Linda Graanoogst, publiciteitscoach Met Gemak In Het Nieuws en Bewust in Beeld.NU
Beeld: Shanna Hillebrand, beeldstrateeg en fotograaf / BewustinBeeld.NU
[EINDE PERSBERICHT]
Wil jij leren hoe je met gemak in het nieuws kunt komen? Zodat journalisten en klanten naar jou toestormen? Download dan mijn gratis e-book! En wie weet ga je met jouw mening in 2018 zó tegen de stroom in, dat je telefoon gloeiendheet staat van de uitnodigingen voor interviews op radio, tv, landelijke dagbladen… ?
Op jouw publiciteit!
Linda Graanoogst, publiciteitscoach Met Gemak In Het Nieuws