Journalisten smullen van problemen

Believe it or not: journalisten smullen van problemen. Luister maar naar BNR nieuwsradio, kijk naar Op1 of Jinek, sla een willekeurige krant open en je verneemt: misstanden en problemen. Een topman die in coronatijd alsnog een vette bonus krijgt. Familieleden die hun lieve moeder / vader / partner niet kunnen bezoeken, omdat het verzorgingshuis het niet toestaat. De revival van de wolf die schapen dood bijt (en waar nog geen klip-en-klare oplossing voor bestaat). De protesten wereldwijd tegen racisme.

Je ziet het: problemen (en oplossingen gelukkig ook) trekken de aandacht. Maar er zijn wel wat voorwaarden om de media te halen. Journalisten belichten onderwerpen wanneer het een (groot) maatschappelijk probleem betreft. Dat is (ook) nieuws. Dus wanneer jij als kennisondernemer, expert of auteur daar meer over kunt vertellen, en jouw verhaal met feiten en cijfers bovendien kunt onderbouwen, is dat een prettige uitgangspositie.

Hoe scherper jouw analyse bovendien, des te groter de kans dat het opgepikt kan worden. Dus focus op het probleem en deel jouw analyse. Zo laat je jouw expertise zien. Deel jouw visie op het probleem via de media, daarmee kun je je onderscheiden van jouw ‘concullega’s’. Stap (met jouw goed voorbereide verhaal) op de redacteur af en ga het gesprek aan.

Tip

Zorg dat je jouw verhaal & visie kunt onderbouwen met feiten en cijfers. Denk aan recente statistieken of verslagen van externe adviesbureaus, een eigen, gedegen onderzoek, of een onderzoek van een universiteit. Daarmee help je de journalist om tot een goed (achtergrond)artikel te komen. Hoe beter jouw analyse, des te groter jouw publicatiekans.

Wat is het probleem dat jij aan de kaak stelt?

Wat is het grootste probleem dat jij als expert aan de kaak wilt stellen? Weet jij of de journalist gaat smullen van het probleem dat jij bloot legt? Of twijfel jij of je de juiste insteek voor je verhaal aan de media hebt?

Soms is het best een zoektocht om de juiste insteek te pakken te krijgen. Je kunt je behoorlijk blindstaren op ‘jouw onderwerp’. Dat gebeurt ons allemaal wel; de bekende blinde vlek. Dan is het fijn om even te sparren. En te kijken of je idee in vruchtbare grond valt.

Wil je sparren over het probleem dat jij als expert voor het voetlicht brengt? Deel in maximaal 100 woorden wat jou als expert bezighoudt en wat jij daarvan wilt delen met de journalist.

Stuur jouw aanvraag vóór vrijdag aanstaande om 15.00 uur in door te reageren op deze e-mail. De eerste 3 nodig ik uit voor een gezamenlijke zoom call op dinsdag 16 juni om 20.00 uur waarbij ik persoonlijk inga op jouw vraag. Houd er rekening mee dat je dus beschikbaar bent op bovenstaand tijdstip voor de zoom call. Dit online, live gesprek via zoom duurt 45 minuten, dus per persoon besteed ik maximaal 15 minuten om op jouw vraag in te gaan. Wees ook zo galant om de andere twee experts te horen; de ervaring is dat je (net zo)veel leert van de ander.

Op jouw publiciteit!
Linda Graanoogst

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.