Trillend van de zenuwen. De mike voor mijn mond

De eerste keer voor landelijke radio, live. Ik zie mezelf daar nog staan.

Ik was de eerste die uit het publiek opsprong en meteen naar de microfoon rende.

De experts spraken over een onderwerp wat mij raakte en waarvan ik wist: hier kan ik van waarde zijn en over meepraten.

Dus daar stond ik. Met een gortdroge bek, trillend op mijn benen van de zenuwen, de microfoon voor mijn mond. En ik zei:…

“Juist de WHY, dus waarom je doet wat je doet, is zo belangrijk. Mensen zijn immers geïnteresseerd in wat jou beweegt, waarom jij koos voor dit werk, dat jij met passie doet. Ze zijn namelijk op zoek naar de klik, de connectie van HERKENNING.”

Nog altijd sta ik achter deze uitspraak. Ik heb er een heel hoofdstuk aan gewijd in mijn boek, waarvoor ik afgelopen weken tot twee keer toe een fotoshoot in Rotterdam voor deed.

Die BIG WHY, de compelling why, te weten verwoorden, compact en helder, maakt dat jouw prospects zich in jouw situatie kunnen inleven. En als je het goed vertelt, met de juiste vibe, helemaal zoals jij echt bent, puur jij, is de verbinding snel gelegd. Of niet.

Either they hate you, or they love you.

Daarom is het niet erg om jezelf uit te spreken. Zolang je anderen niet onnodig persoonlijk kwetst, overigens. (Want niets is zo laf om anoniem uit te halen naar een ander. Daar heb ik een hekel aan. Bovendien: wat schiet de wereld ermee op?)

Tip

Wanneer je je mening geeft of je opinie over een onderwerp, zorg dat het altijd in lijn is met hetgeen waar jij voor staat én dat het relevant is voor jouw ‘branding’. Vraag jezelf altijd af of jouw opinie een positieve bijdrage levert aan het (maatschappelijke) debat.

En denk ook commercieel: wil je je voor dit onderwerp inzetten, als je hiervoor gevraagd zou worden nadat je in de media gekomen bent?

Als je hierop JA! als antwoord hebt, is het een GO voor persbenadering.

Als je je afvraagt wat jouw beste eerste stap voor mediabenadering is, of je wilt mijn advies als voormalig journalist inwinnen, boek dan een strategiegesprek bij me.

Take care,
Linda ‘betere wereld’ Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van MGIHN

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.