Naamsbekendheid opbouwen? “Ach, dat komt met de tijd wel!”, denken veel ondernemers. Maar duhuh… Hoe lang wil je dat voor je uit schuiven? Want of je nu net je tweede of derde onderneming opstart of al jaren meedraait als ondernemer: een sterke naamsbekendheid is jouw geheime wapen. Voor wie twijfelt, heb ik zeven overtuigende redenen voor je opgetekend waarom je hier vandaag nog werk van wil maken 🙂 en een unieke kans om hierin door mij begeleid te worden.
1. Mensen kopen wat ze kennen – en wie ze vertrouwen
‘Onbekend maakt onbemind.’ Ken je die uitdrukking? Hoe vaker mensen jouw naam tegenkomen, hoe groter de kans dat ze je onthouden én vertrouwen. Naamsbekendheid is dan ook geen sprintje trekken, maar een marathon rennen, eentje met een gouden eindstreep. Daar schreef ik al eerder dit blog over.
2. De concurrentie zit niet stil, zelfs als jij dat wel doet
Ooit gehoord van ‘FOMO’? De zogeheten Fear Of Missing Out. Terwijl jij rustig aan het bouwen bent, schuift de concurrent misschien wel op in je vakgebied. Zorg dat mensen jou leren kennen, voordat de rest van de wereld (jouw concullega #kuchkuch) zijn naamsbekendheid serieus neemt en free publicity inzet voor de groei van zijn onderneming.
3. Naamsbekendheid = geloofwaardigheid
Bedrijven met een sterke naam wekken vertrouwen. En vertrouwen leidt tot klanten die niet alleen kopen, maar ook terugkomen. Dus: ben je een expert of dat onontdekte geheim? Ben je als die pissebed onder die steen en blijf je liever warm en veilig op je plek daar? Blijf je aan de kant staan, met commentaar op de grote spelers in het veld? Of… pak jij regelmatig jouw podium via de media? Doe moeite, pak de pers met dat onderwerp waar jij zo veel over weet, ook al vind je het misschien spannend of eng. Doe het, zodat mensen jouw naam onthouden.
4. Het scheelt je marketingbudget op de lange termijn
Hoe bekender jouw naam, hoe makkelijker de klant naar je toekomt. Je hoeft minder energie te steken in het overtuigen van onbekenden – want tja, ze wéten al dat jij de juiste bent. Je kunt daar echt niet tegenop adverteren… (sorry advertentietijgers). Easy choice, right?
5. Je kunt jezelf ‘verkopen’ zonder opdringerig te zijn
Niemand houdt van een opdringerige verkoper, en reclame voelt soms als ‘schreeuwen’. Met een goede naamsbekendheid kun je veel subtieler en authentieker zichtbaar zijn. Best een geruststellende gedachte, toch? Laatst werd ik door een onderneemster gebeld: “Linda, ‘k volg je sinds anderhalf jaar. Jouw boodschap is consistent en ik zie steeds publicaties van jouw klanten en van jezelf voorbijkomen. Dus bij jou moet ik zijn!” Ik hoefde slechts door te verwijzen naar mijn strategiegesprek en een week later gingen we samenwerken. Ik hoefde niet mezelf te verkopen, want het gesprek ging super smooth. De resultaten had ze immers eerder gezien en daardoor hoefde ik mezelf niet te verkopen.
6. Jouw naamsbekendheid helpt je om die échte connecties te maken
Naamsbekendheid opent de deur naar netwerken en samenwerkingen. Want wie wil nu niet werken met iemand die bekendstaat om betrouwbaarheid, de nummer 1 voorwaarde bij samenwerkingen? Investeren in PR is zien hoe deuren vanzelf openzwaaien. Zo kwam een klant van mij eerst als gast bij een bekende podcast en direct daarna in een grote landelijke krant. Daarna kwamen er allerlei connectieverzoeken op LinkedIn en is zij nieuwe samenwerkingen aangegaan. Inmiddels is haar bedrijf gegroeid.
7. Je maakt het leven van je klant eenvoudiger
Stel je voor: je potentiële klant zoekt een oplossing voor hun probleem, en ineens denken ze aan… jou! Waarom? Omdat je naam al ergens opgeslagen zat in hun brein. Ze zagen je shinen op tv, in de krant, hoorden over jou op een tof radio-interview of je viel op in die mooie glossy. Hoezo zouden ze jou dan laten lopen? No way, José…
Jouw 3 eerste stappen naar lokale, regionale en landelijke media
Begint het al te borrelen, dat idee om jouw naamsbekendheid op te pakken? Wil je weten hoe je kunt beginnen? Volg dan deze 3 eerste stappen naar de media:
1. Begin lokaal: bouw je reputatie in je eigen buurt
De eerste stap is dichterbij dan je denkt: je lokale krant of stadsblad. Lokale media hebben vaak interesse in verhalen van ondernemers uit hun eigen gemeenschap. Neem contact op met de redactie en deel jouw verhaal – waarom is jouw bedrijf uniek? Speel in op lokale relevantie, zoals recente ontwikkelingen in de buurt of initiatieven waar je aan bijdraagt.
2. Regionale media: zet jezelf op de kaart in jouw provincie
Zodra je lokaal naam hebt gemaakt, kun je doorschuiven naar regionale platforms zoals regionale kranten of nieuwswebsites. Hier draait het om de impact die jouw bedrijf op de regio heeft. Werk met een pakkende pitch die niet alleen jouw bedrijf benadrukt, maar ook laat zien hoe jouw producten of diensten bijdragen aan de regio. Denk aan maatschappelijke betrokkenheid of werkgelegenheid.
3. Landelijke media: profileer je als expert in jouw vakgebied
In landelijke media kom je vaak makkelijker binnen als je jezelf als expert presenteert. Dit kan via opinieartikelen, interviews of deelname aan podcasts en webinars. Zorg dat je een unieke invalshoek hebt, liefst eentje die nog niet veel besproken is, en toon aan dat jij dé persoon bent om hierover te praten. Denk aan trends of inzichten die relevant zijn voor een breed publiek.
Met deze eerste stappen vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar leg je ook een stevige basis voor langdurige naamsbekendheid. En voor je het weet, ben je dé go-to persoon in jouw vakgebied!
ValentijnsMasterclass – uit liefde voor jouw bedrijf
SAVE THE DATE! Wil jij weten hoe je dit zelf kunt aanpakken? Op vrijdag 14 februari 2025 geef ik een hele toffe eendaagse Pak de Pers masterclass voor betekenisvolle ondernemers! Deze dag is van 10.00 uur tot 16.00 uur met aansluitend een borrel op een centrale plek in Nederland. Zet deze datum alvast in jouw agenda!
Wil je bij deze nieuwe ValentijnsMasterclass zijn? Download dan mijn gratis gidsje via deze link. Dan ben jij automatisch verzekerd van alle trainingen en free publicity-kansen voor jouw bedrijf!