Wat maakt nieuws nu echt NIEUWS?

Wat maakt nieuws nu echt NIEUWS?

“Hoe weet ik of een journalist mijn ingezonden persbericht wel interessant genoeg vindt voor de krant?”, vroeg auteur van boek X mij. 

“Dat ligt eraan. Heeft jouw persbericht nieuwswaarde?”

“Nieuwswaarde?”

Wat maakt nieuws nu echt nieuws? – is een veel gestelde vraag door (kennis)ondernemers als ze de pers willen benaderen.

En hoewel ik er uren over kan praten, wat ik aanstaande vrijdag en zaterdag tijdens mijn Pak de Pers!-Live dan ook ga doen 😉 , zal ik het hier beknopt beantwoorden.

Gratis voorbeeld

Wat is nieuwswaarde?
Jouw persbericht heeft nieuwswaarde als jouw bericht nieuws bevat dat interessant is voor een groot deel van de maatschappij. Gaat het over de kwaliteit van de buitenlucht in de randstad? Slaapt 68 procent van de Nederlanders bijvoorbeeld slecht? Blijkt uit een recent onderzoek bijvoorbeeld dat het aantal inbraken in 3 jaar tijd met 85 procent gedaald is in de drie provincies Flevoland, Utrecht, Overijssel en Gelderland? Dan is dat nieuws. Zoiets maakt meteen nieuwsgierig; want: waarom zou dat zijn? 

Kortom: een pakkend, goed persbericht voldoet aan de voorwaarde dat het een grote groep mensen/dieren/betrokkenen aangaat. 

En er zijn nog andere belangrijke eisen voor een goed persbericht:

  1. het persbericht haakt in op de actualiteit. Zo kun je feiten en cijfers uit een recent onderzoek erin verwerken. Een voorwaarde hierbij is wel dat je snel reageert. Een dag erna pas komen met een reactie, is doorgaans te laat voor een (traditionele) krant of een online nieuwsplatform. Dus ben je actueel, reageer dan snel op het nieuwsbericht in de media met jouw eigen persbericht. 
  2. het persbericht meldt iets ongebruikelijks, uitzonderlijks of ongewoons. Dat kan het uniek maken, waardoor journalisten het meenemen in de redactievergadering of meteen plaatsen. 
  3. Er zijn bekende Nederlanders, influencers, organisaties of interessante personen bij betrokken. Hoe groter of belangrijker de betrokkenen zijn, des te interessanter de lezer/kijker of luisteraar het nieuws vindt. 

Vraagje van mij als nieuws-gierig aagje!  
En hoe zit dat met jouw bedrijf, boek of product?
Kun jij achter alle eisen die ik hierboven beschreven heb, een vinkje zetten?

Mooi! Waar wacht je nog op? Kom, hup. 
Schrijf dat persbericht en stuur ‘m in naar de redactie, die voor jouw doelgroep relevant is. (Ja, ook dat is een tip.)

Geniet van jouw publiciteit. 🙂

En laat me weten of het je gelukt is, of (nog) niet.

Wil je gericht, persoonlijk advies? Boek dan een strategiegesprek. Alleen deze maand is die nog te boeken voor 97 euro ex BTW. Daarna niet meer. 

Tot horens, tot ziens, tot zooms!

Linda Graanoogst, auteur en oprichter van Met gemak in het nieuws

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.

Deze website maakt gebruik van cookies voor de beste website ervaring. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten