Ik kom over 2 weken op teeeveee!

Ik kom over 2 weken op teeeveee!

“Lin, ik kom binnenkort op teeveeeeeeeee!”

“Oh, wat gaaf! Wanneer?”

“Op zondag over twee weken, hebben ze me gezegd.”

“Welke zender dan?

“RTL Z geloof ik.”

“Welk tijdstip dan?”

“Ergens in de ochtend, geloof ik. Daar waren ze nog over aan het onderhandelen met de CEO van RTL, volgens hun laatste berichten.”

“Oh?”

(stilte)

“Ja, ik weet het ook niet precies, maar het zou ergens in de ochtend zijn. Ik word er nog over teruggebeld. Binnenkort.”

“Zeg, nog 1 vraagje van mij. Moest je betalen voor die opname, zeg maar, zogenaamde productiekosten ofzo…”

“Eh, ja, maar dat was maar een fractie van wat het ECHT zou kosten, vertelden ze me. 4,5K heb ik betaald. Maar het was het waard, dat weet ik zeker. Bovendien, het was echt een supermooi aanbod. ’k Kon het simpelweg niet laten liggen. En ook: ze vertelden dat ze haast hadden, omdat er ook andere gegadigden waren. Maar omdat ze mijn bedrijf zo mooi vonden aansluiten bij het thema ‘duurzaamheid’, wilden ze per se mij intervie…”

“Sorry dat ik je onderbreek. Maar ik denk dat je erin getrapt bent.”

“Erin getrapt?! Hoezo???”

“Weet je, dit zijn de snelle jongens van de tv. Ze doen alsof ze journalistiek bezig zijn, maar in werkelijkheid zijn het verkopers. Echte salestijgers, op zoek naar een makkelijke prooi. En ze weten precies hoe ze jou moeten strikken voor die klus. Ze zijn gewoon een productiebedrijf, voor bedrijfsvideo’s, in opdracht van RTL of SBS of welke commerciële zender ook. Ze zoeken geld en iemand met een beetje bedrijf en dito ego… no offence. En met een vlotte babbel bereiken ze dat jij denkt dat het om een journalistiek product gaat, maar in werkelijkheid ben je nu de kas van die commerciële zender aan het spekken. En, het zal me niet verbazen als het wordt uitgezonden op een idioot vroeg tijdstip, of op zo’n tijdstip dat iedereen buiten geniet van de zon… en jij maar hopen dat iedereen kijkt naar jouw commercial.”

“He?! Ik begrijp het niet… Zeg je nu dat ik erin gestonken ben? In een verkooppraatje?”

“Ja.”

“Nee he…” ?

“Ja, het is echt zo…”

“Bah.”

Tip

Kennisprofessionals, experts en auteurs, opgelet. Hoe aannemelijk het ook klinkt, hoe gaaf het ook is om opgehemeld te worden, hoe fijn het verschijnen in een soortgelijk ‘tv-programma’ ook is: blijf kritisch.
Stel vragen: wie doen mee aan het programma? Wanneer wordt het uitgezonden? Wie is de kijker?
En onderzoek wie er uiteindelijk over gaat. Is het een publieke of commerciële zender? Check of de persoon die jou benadert inderdaad daar werkt en wat zijn of haar rol in dat bedrijf is. Is het een commercieel productiebedrijf dat geld verdient door korte video’s te maken in opdracht van een zender? Of doe je mee aan een programma waar journalistieke waarden en normen gelden? Kijk wat deze maker eerder creëerde en check of hij of zij de vertaalslag naar een goed(e) informatieve video heeft gemaakt.

En stel je voor: wat levert het mij op als iedereen weet dat ik betaald heb voor deze uitzending? Wat doet dat met mijn geloofwaardigheid? Hoe kijken andere journalisten naar zo’n uitzending? Wat zijn de voors en tegens? Wat de gevolgen? Waar kies ik dan voor?

Wil jij meer weten? Of wil je mij beter leren kennen? Zoek me dan op op LinkedIn. Stel gerust je vraag!

Groet,
Linda Graanoogst

Meer lezen?

Wil jij ook met gemak in het nieuws komen, zodat klanten naar jou toestromen? Weten hoe je dit doet? Ga dan nu naar mijn aanbod.