Ik kom over 2 weken op teeeeveeeeee

Ik kom over 2 weken op teeeeveeeeee!

“Lin, ik kom binnenkort op teeveeeeeeeee!”

“Oh, wat gaaf! Wanneer?”

“Op zondag over twee weken, hebben ze me gezegd.”

“Welke zender dan?

“RTL Z geloof ik.”

“Welk tijdstip dan?”

“Ergens in de ochtend, geloof ik. Daar waren ze nog over aan het onderhandelen met de CEO van RTL, volgens hun laatste berichten.”

“Oh?”

(stilte)

“Ja, ik weet het ook niet precies, maar het zou ergens in de ochtend zijn. Ik word er nog over teruggebeld. Binnenkort.”

“Zeg, nog 1 vraagje van mij. Moest je betalen voor die opname, zeg maar, zogenaamde productiekosten ofzo…”

“Eh, ja, maar dat was maar een fractie van wat het ECHT zou kosten, vertelden ze me. 4,5K heb ik betaald. Maar het was het waard, dat weet ik zeker. Bovendien, het was echt een supermooi aanbod. ‘k Kon het simpelweg niet laten liggen. En ook: ze vertelden dat ze haast hadden, omdat er ook andere gegadigden waren. Maar omdat ze mijn bedrijf zo mooi vonden aansluiten bij het thema ‘duurzaamheid’, wilden ze per sé mij intervie…”

“Sorry dat ik je onderbreek. Maar ik denk dat je erin getrapt bent.”

“Erin getrapt?! Hoezo???”

“Weet je, dit zijn de snelle jongens van de tv. Ze doen alsof ze journalistiek bezig zijn, maar in werkelijkheid zijn het verkopers. Echte salestijgers, op zoek naar een makkelijke prooi. En ze weten precies hoe ze jou moeten strikken voor die klus. Ze zijn gewoon een productiebedrijf, voor bedrijfsvideo’s, in opdracht van RTL of SBS of welke commerciële zender ook. Ze zoeken geld en iemand met een beetje bedrijf en dito ego… no offence. En met een vlotte babbel bereiken ze dat jij denkt dat het om een journalistiek product gaat, maar in werkelijkheid ben je nu de kas van die commerciële zender aan het spekken. En, het zal me niet verbazen als het wordt uitgezonden op een idioot vroeg tijdstip, of op zo’n tijdstip dat iedereen buiten geniet van de zon… en jij maar hopen dat iedereen kijkt naar jouw commercial.”

“He?! Ik begrijp het niet… Zeg je nu dat ik erin gestonken ben? In een verkooppraatje?”

“Ja.”

“Nee he…” 🙁

“Ja, het is echt zo…”

“Bah.”

TIP

Kennisprofessionals, experts en auteurs, opgelet.
Hoe aannemelijk het ook klinkt, hoe gaaf het is om opgehemeld te worden, hoe fijn een eigen video ook is: blijf kritisch.
Stel vragen, wie meedoen aan het programma, onderzoek wie er uiteindelijk over gaat.
Check of die persoon inderdaad daar werkt en wat zijn of haar rol in dat bedrijf is.
En kijk dan of hij of zij de vertaalslag naar een goed(e) informatieve website kan maken.

Wil jij meer weten?
Of wil je mij beter leren kennen?
Zoek me dan op op LinkedIn. En mijn website (die gaat binnenkort in de ‘rebranding’).
Of meld je aan voor de 3 grootste blunders bij persbenadering. Kom meteen in actie en doe mee aan de GRATIS online workshop op donderdag 23 juli aanstaande, om 12.00 uur.
Stel gerust je vraag!

Groet,

Linda Graanoogst

P.S. inschrijven voor de online workshop kan hier: https://metgemakinhetnieuws.nl/online-workshop-3-grootste-blunders/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *