Onze drang om continu productief te zijn, is exact de reden…

Onze drang om continu productief te zijn, is exact de reden…

“Onze drang om continu productief te zijn, is exact de reden waarom we dat niet zijn”, zegt Mark Tigchelaar, auteur van het boek Focus AAN/UIT.

Ken je dat gevoel, dat je vindt dat je ‘nog even door moet’ en die blog/mail aftikt of dat telefoongesprek nog even pleegt? Dat je het er toch uit wilt persen?
Tegen beter weten in?

Ik snap het wel. Vanochtend had ik een coachee over de vloer, op mijn kantoor. We gingen aan de slag met haar lezing, de signature presentation. Een paar weken eerder hadden we al een dag gewerkt aan haar lezing en het bouwen van haar speech ging in sneltreinvaart. We werkten echt in een flow…

Vandaag droeg ze haar speech voor, alsof zij op het podium voor een groot publiek sprak.
Ze deed het voortreffelijk, want: zelfverzekerd, met een glimlach en gebracht met de juiste intonatie en emoties.

Zo’n signature presentationis geen sinecure. Ik weet dat uit ervaring. Daarom knip ik die training ook op in anderhalve dag. Je zou het wel in 1 volle dag kunnen proppen, maar dat komt de energie, flow, onze synergieen dus ook de outcome(de complete presentatie) niet ten goede.
Bovendien wil je na de input op de eerste VIP-dag jouw lezing oefenen, oefenen, oefenen en verfijnen, de video vervolgens opnemen en naar me doorsturen, voordat we de finale doen, alsof je voor dat enorme publiek staat. Zelfverzekerd en met een smaaaajjjl.

Continu productief zijn kan niet, zegt focus-expert Mark. Hoe dat komt en waar dat aan ligt, weet hij precies te beschrijven. Focus weten te sturen, is een interessant proces. Net als een vliegtuig, verbrandt een mens de meeste energie in de opstartfase, voor hij gaat vliegen en in flow komt. Eenmaal in flow, kun je relaxt vanuit je energie doorvliegen. Tot je het punt weer bereikt dat je brandstof opraakt.

TIP

Kortom, wat Mark zegt: met een lege tank kan je niet werken. De truc is om je weer op tijd op te laden. Geen nieuwe informatie opnemen. Op tijd met je hersenen af te dwalen. Lanterfanten.

Zoals ik vorige week deed. Na een interview van anderhalf uur onder de parasol, in de schaduw, was ik loom van de hitte. Wat te doen? Nog even terug naar kantoor, nog even hoofdstuk 3 van mijn boek aanscherpen of…

Ik besloot het radicaal anders te doen en trakteerde mezelf en mijn gezin op een thuisgemaakte, frisse, groene salade met veldsla, ijsbergsla, kiemen, zeekraal en avocado, en een dressing van sinaasappel en limoen, met daarnaast: zelf-afgehaalde sushi. 😀
Mijn lieve man opperde daarna om met zijn drietjes een duik te nemen in een natuurwater op een kwartier fietsen van ons huis. Goed plan! Die verkoelende duik, door het bos heen en terug, een hert en dan weer een konijn weg zien schieten in het groen… Dat is pas overvloed, dat we hier zo van kunnen genieten, zo dichtbij huis, in onze mooie, groene stad <3
En na een dag hard werken (ik had om 08.00 uur een zoom call staan met een VIP-klant) deze afleiding en ontspanning; dat is goud waard. Op tijd opladen dus.

Dat laatste vind ik soms lastig, geef ik eerlijk toe. Maar sinds Mark me dit inzicht gaf, geef ik er makkelijker aan toe. Want de beloning is flow.

Hoe je flow behoudt in de persbenadering, is ook iets wat ik mijn klanten leer. Continu dezelfde boodschap over de schutting gooien bij redacties werkt niet. Dat en meer leer je van mij tijdens mijn Pak de Pers-event op 24 en 25 oktober. Uiteraard op een luxe locatie op een centrale plek in Nederland, en zeker coronaproof. Omdat ik houd van opvallend veel persoonlijke aandacht schenken, laat ik maximaal 12 experts in mijn tweedaagse toe. Al jouw prangende mediavragen wil ik kunnen beantwoorden. Ik laat maar een handjevol échte experts toe namelijk. Zodat je na dat weekend media-aanvragen krijgt.

De promotie start binnenkort.

Op jouw publiciteit!

Linda Graanoogst, publiciteitsexpert en oprichter van MGIHN

P.S. Dit is wat Eefje over het Pak de Pers-event vertelde van afgelopen januari:

P.P.S. Verrekte lastig vinden experts het soms om de juiste woorden te traceren en daarmee hun verhaal te componeren. Als (voormalig) ghostwriter benut ik mijn talenten graag. In de VIP-training ‘de Signature Presentation’, die ik voor experts als jij speciaal ontwikkelde, bouwen we samen jouw (bedrijfs)verhaal, waarmee jij straks waardig, zelfverzekerd en vol vertrouwen op het podium staat. Interesse? Stuur me een berichtje, dan vertel ik je er meer over. Of boek een strategiegesprek bij me, als je wilt weten wat jouw beste, publicitaire eerste actie moet zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *