met gemak in het nieuws perslijst

7 Tips voor jouw Perslijst

Als ondernemer, communicatie- of pr-adviseur voor je bedrijf wil natuurlijk het liefste de meest doelgerichte perslijst hebben. Maar hoe kom je eraan? En wat kost zo’n perslijst dan, en: wat is de ROI ervan? Kortom: levert het wat op?
Speciaal voor ondernemers zoals jij stelde ik deze 7 tips voor je perslijst op. En die deel ik maar al te graag met jou.

 

1. Doe research. Denk na welk medium en welke journalist op jouw verhaal zit te wachten. Als je je doelgroep hebt bepaald (je weet wel, die leuke creabea-oefening die we jou laatst aanboden) en je weet waar je (toekomstige) klanten zich bevinden, online en offline, kun je je keuze maken. Kosten? Vooral veel eigen tijd, creativiteit en inspanning.

 

2. Koop je perslijst. Heb jij geen tijd/creativiteit/zin/lust om research te doen? Tja, dan kan je ook een blik werpen op het Handboek Nederlandse Pers. Het redactieteam van dit Handboek Nederlandse Pers zegt op de gelijknamige site ‘elke werkdag actief om media- en contactgegevens te actualiseren en uit te breiden. Elke nacht worden de nieuwe gegevens in de website verwerkt.’ Het team claimt dus dagelijks actuele gegevens te bieden. Kosten? Die lopen uiteen: van een hapsnapsnackje, incidenteel zoeken vanaf 311 euro per jaar (d.d. 23.11.2015) tot een intensief abonnement van 1.195 euro per jaar, en dan zit je er voor minimaal 2 jaar aan vast.

 

3. Hoe kan het ook? Maak gebruik van jouw researchcapaciteiten en zet de zoekfunctie in van het Handboek. Als je via die zoekfunctie jouw trefwoord intikt, kan je al bij een naam van een blad en/of redactie terecht komen. Google daarna zelf hoe je die redactie kan bereiken. Kosten? Je eigen uren en geduld, jouw energie en die van je pc of laptop.

 

4. In het verlengde van onze derde tip: google, kijk op LinkedIn, of via online magazines, vakbladen, zoek op welke sites/blogs/nieuwsrubrieken jouw concurrenten adverteren of free publicity krijgen. Kosten? Wederom jouw inzet en tijd, en je pc’tje. Vragen staat vrij en de meeste redacties (van vakbladen) vinden het leuk om over nieuwe events of producten te horen waar zij zelf over schrijven. Bovendien, als je je #SexyPersbericht hebt verstuurd, maak je het de journalisten al een stuk aantrekkelijker & makkelijker om jouw verhaal te plaatsen. Welk vakblad voor jou interessant is?

 

5. Het oogt misschien wat ouderwets, maar de Nieuwsbank claimt persberichten bij ANP of Belga ‘naar de gewenste redacties’ te verspreiden. Kosten? “Doet u mij maar uw creditcard…” Nee, da’s flauw. In 1 oogopslag is het niet te zien; je kunt een strippenkaart afnemen.

 

6. Hoe lokaler, hoe beter…? Afhankelijk van jouw doelgroep, jouw product of event, doe je er verstandig aan om de lokale/regionale redacties te kennen. Hoe groter het bereik van het blad, des te groter je investering. Onderschat de nieuwswaarde van jouw verhaal daarom niet. Als jij een event organiseert in jouw stad, stap dan zeker de redactie binnen van je lokale of regionale (online) dagblad. Kosten? Een fietstocht naar de redactie, een pak stroopwafels, een appeltaart, of iets wat aansluit bij jouw event. Leer ze kennen, die journalisten. Geef ze jouw tijd en oprechte aandacht. Wees niet lang van stof; kom direct to-the-point en wees vriendelijk. Al-tijd.

 

7. Naast de geijkte manieren om je persbericht te slijten, zoals via online (betaalde) kanalen zoals Persbericht.nu, kan je dankzij LinkedIn en andere sociale netwerken je persbericht prima pluggen. Maak een campagnepagina op je website, tover die om in een ‘newsroom’, zet jouw persbericht en beeldmateriaal daarbij, en verspreid die url via jouw socials (en die van je vrienden).Kosten? Jouw schrijftalent voor je #SexyPersbericht, je fotografiekunst of die van een professioneel fotograaf, je inspanningen, energie en positiviteit. En misschien wat pecunia voor je webmaster. Nou ja, dat mag ook wel een keer.

 

Auteur: Linda Graanoogst, journalist & publiciteitscoach

© Linda Graanoogst, Almere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *