met gemak in het nieuws linda graanoogst publiceren publicatie media kennisondernemer

7 Check-ups voor jouw persbericht

Veel ondernemers die een persbericht gaan schrijven, komen niet to the point, zijn te langdradig, of overdonderen de lezer met veel te veel informatie… en dat maakt dat de journalist het niet wil plaatsen.
Je persbericht verdwijnt dan linea recta in de prullenbak, in het zwarte gat. Zonde van jouw inspanningen, tijd en energie!

Om je op weg te helpen, heb ik een korte checklist voor je persbericht ontwikkeld. Maar wat is een ‘goed’ persbericht?

 

Een goed persbericht is nieuwswaardig en absoluut geen verkooppraatje. Het liefste beschrijf je in je persbericht het probleem waar jouw doelgroep mee worstelt en daarna vertel je de lezer de oplossing: jouw dienst/product/bedrijf. 

 

Jouw CHECKLIST voor je persbericht? Doe deze 7 Check-Ups!
Een goed geschreven persbericht…

 

1.    Informeert de lezer

2.    Beperkt zich tot één onderwerp * One Message Only! *

3.    Kan heel kort zijn, zo’n 100 woorden tot maximaal 250 woorden, afhankelijk van het medium waar je voor schrijft * Less Is More *

4.    Heeft een goede ‘kop’ (titel) die prikkelt, uitdaagt of nieuwsgierig maakt

5.    Grijpt de lezer bij zijn kladden met een opvallende, sprekende foto

6.    Heeft een pakkende ‘lead’, waarin de belangrijkste elementen staan

7.    Bevat altijd de 5 W’s en de H*

 

* Eh, leuk, Linda, maar wat zijn dan die 5 W’s en die ene H?

 

DE VIJF W’S EN DE H:

  • Wat is er gebeurd/is er aan de hand?
  • Wie doet het of is erbij betrokken?
  • Waar is het gebeurd of waar vindt het plaats?
  • Wanneer is het gebeurd/vindt het plaats
  • Waarom is het zo gegaan?
  • Hoe is het gebeurd?

 

En, ben je er dan al?
Natuurlijk ben je er nog niet door de feiten op te sommen. Daarom heb je sprankelende, prikkelende uitspraken, sappige zinsneden en spannende citaten nodig om jouw nieuws tot een heel aantrekkelijk, sexy persbericht te maken. En je wilt uiteraard dat de lezer geboeid blijft, tot de laatste punt.

 

Meer weten?
Als je daar meer over wilt weten, neem dan contact op en stuur een e-mail naar info@lindagraanoogst.nl

 

Auteur: Linda Graanoogst, journalist & publiciteitscoach

© Linda Graanoogst, Almere

 

Linda Graanoogst helpt ambitieuze ondernemers met gemak in het nieuws te komen, zodat klanten naar hen toestromen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *